Resultat pay&jump

Igår var vi på hemmaklubben, Bollebygd, och hoppade pay&jump med José! Det var första gången han var med oss utanför gården sen han kom, så det var ett litet test för att se hur han beter sig på tävlingsplats. Dessutom var det även ett test på hur väl transportträningen fungerat och hur han beter sig inne på banan och över hindrena. Hemma kan han ibland vara minst sagt spänd... ;) 
 
Vi kan börja redan med lastningen hemma! Det är mamma som går med honom in i transporten, och jag går bredvid med en dressyrpisk. Igår ställde han sig upp flertalet gånger och försökte vrida sig ur vårat grepp när vi skulle leda på honom, men jag och mamma var lugna och tillslut insåg han att det inte var någon idé, och så gick han rakt på. Det tog max 5 minuter, så det var ju absolut godkänt! Dessutom gick jag knappt inte på honom, bara smackade. 
 
Under själv resan på 20 minuter så stod han som ett ljus, jätteduktig! Vi körde visserligen väldigt lugnt också. Väl framme fick han stå på transporten i 30 minuter skulle jag tro. Då var han lite otålig och skrapade med ena framhoven och gnäggade så fort en häst gick förbi utanför. Mamma stod och höll lite koll på honom, och han brydde sig inte om höet först efter 20 minuter kanske. MEN det är kanonbra träning :D 
 
 
Väl ute skötte han sig bra, det var en pigg kille att rida fram och han tyckte nog att det var spännande att få kommma ut och se lite annat. Han var en stjärna på framhoppningen, det märktes att han gjort detta innan. Och hör och häpna, inte ett enda spänt språng på framhoppningen! Inne på banan var han hur cool som helst, brydde sig inte om snöras och hoppade hela banan felfritt utan några konstigheter. De hinder som han ansåg lite läskiga såg han till att vara lite högre över bara, så det var ju bra. ;) I 90 cm  var vi alltså nolla, och eftersom han kändes så okomplicerad så valde vi att ta 1m också, mest för att de skulle sätta in kombination och en vattenmatta. 
 
Film från 90cm:
 
Första gången vi hoppar bana, nu när jag tänker efter ;) 
 
Även i 1m var han super! Kanske lite mattare och jag som ryttare fick jobba lite mer, men det var inte så konstigt. Vi fick ett riv på 2an, vi kom lite nära och jag stöttade inte tillräckligt, så den bommen föll. Resten var felfritt! Mot vattenmattan var det kanske lite vingligt, den blänkte en del, men det räckte med lite smack från min sida så hoppade han fint över det hindret med, kombinationen gick också bra. :) 
 
(film från 1m kommer sen)
 
Jag är supernöjd med vår insats igår även om det finns saker att jobba med. När vi hoppar i högergalopp så drar han sig gärna åt vänster, där måste vi träna på att komma mer mitt på och jag behöver stötta mer med min ytterskänkel. Men det är bara detaljer, jag är kanonnöjd! 
 
Och vet ni? När vi skulle lasta för att åka hem gick han rakt på direkt, jag smackade inte en enda gång utan mamma bara ledde på honom. Så duktig! :D 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0