Idag vann jag mot den nya bumpen!

Hej på er! Innan ni börjar fundera över vad rubriken betyder, så ska jag förklara. En bump kallar jag en överspänd muskel, en muskel som sitter på fel ställe ungefär och som bidrar till spänningar eller nackspärrar på hästarna. Lambo har haft problem i vänstersidan på halsen med en envis bump, men den gav sig efter några veckors rätt ridning kombinerat med massage. Igår på träningen upptäckte vi dock en ny bump, på högersidan... ;) 
 
Bumpen gör att Lambo inte vågar ställa sig i högervarvet, och så fort jag försöker ställa igenom honom där så gör det förmodligen lite ont på honom eftersom han då spänner den där muskeln som inte alls ska vara där. Blir så trött, för jag som trott att han varit allmänt tjaffsig, men så är det den där bumpen som dykt upp igen. Det blir ju lite som en nackspärr...
 
Började jobba väldigt enkelt idag, han fick bara jogga på framåt och jag krävde inget egentligen. Efter det red jag över lite bommar men han var väldigt spänd och springig. Han vägrade att slappna av och gick och drog fram mig genom att bita tag i bettet och bete sig allmänt nervöst, precis som han gjort med den förra bumpen. Så då gick jag tillbaka 150 steg och började i att bara flytta hans bogar fram och tillbaka i skritt, undan både höger och vänster skänkel runt 4-kanten. Höll kanske på i 15 minuter, och tillslut blev han mjuk och medgörlig. Avslutade med att trava omkring och se till att han först och främst gick fram för skänkeln. Nu var han mycket mer avslappnad och vågade länga på halsen och flytta bogarna även i trav. Framförallt var han mjuk i båda sidor och jag fick igenom ställningarna i hörnen! 
 
DET är en vinst mot bumpen vill jag lova! För i samma stund som han slappnar av så byggs rätt muskler på och bumpen får inget "syre". Jag ska fortsätta med denna ridningen, det är apviktigt att jag avslutar varje pass med en avslappnad och mjuk häst. Sedan får jag inte kräva så mycket nu ett tag, fokus ligger på en avslappnad och liksidig häst. Det och lite massage på bumpen (känns väldigt tydligt vart den sitter), både innan och efter ridning, så borde den ge med sig snart. Har ju varit med om en del bumpar nu, haha! 
 
José red jag ut och klättrade, han förtjänade en mysig uteritt efter drömträningen igår! Berättar mer i ett separat inlägg ;) 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0