Gårdagens hoppträning

Såhär såg ridbanan ut:
 
Efter att ha ridit fram så började vi ganska direkt med att rida övningen längst ner på bilden, den med 12m mellanrum. De lila strecken är bommar och det blåa är ett räcke. Jag skulle rida på tre galoppsprång innan räcket, och tre efter. Det gällde att komma tillbaka snabbt efter språnget för annars var det lätt att ramla iväg på 2 eller 2,5 språng i stället. Med båda hästarna fungerade detta super, men framförallt med José! Kuggfrågan for the day var hur högt man kan hoppa räcket utan att ändra avstånden. "Hur högt som helst" var såklart svaret... Det är inte meningen att man alltid ska hålla på och ändra avstånd så att det stämmer till punkt och pricka, utan man måste anpassa sin ridning. 
 
Med José hoppade jag räcket på 135cm, så högt har nog José inte hoppat på länge, men han gjorde det med bravur. Det gällde att jag verkligen hade honom framför mig men ändå vågade hålla ihop honom hela vägen fram, det blev ju ganska tight på 12m, men jäklar vad han hoppade! Så duktig liten prins, supernöjd var han dessutom. ;) Lambo hoppade 130 utan problem, och vi hade nog kunnat fortsätta höja om det är inte är så att det så himla svårt att hitta en ärlig framåtbjudning på honom. Han är så känslig och samtidigt outbildad så han förstår inte riktigt vad det menas med att gå mellan hand och skänkel. Det blir alltid lite för mycket utav det ena och då blir det inte speciellt bra. Men han var trots det fin, och hoppade mig ur sadeln flertalet gånger, knäppgök... 
 
Efter det lade vi till diagonalerna och långsidan med 3 galoppsprång mellan räcke och oxer. Jag hoppade bom-räcke-bom först och hoppade sedan det rosa räcket, efter det orangea oxern till gröna på tre språng, sedan oxern på diagonalen, räcket och sedan oxern igen. José hoppade som en gud! Det var som att han fick världens boost av att hoppa några högre språng och hoppade hur fint som helst på alla andra hinder. Kvick om tusan! Banan låg väl på kanske 110cm och det kändes lekande lätt. Lambo hoppade en lite lägre bana men var dutkig, och med tanke på hur han varit de senaste så var jag nöjd. Inte ett enda tjuvrus till hörnet, inte ens en tendens och ändå krävde vi lite av honom. 
 
VÄLDIGT nöjd med träningen! :) 
 
Från provridningen av José :) 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0