Dressyr vs Hoppning?

 
Jag tycker det är så himla roligt när personer som inte själva testat på någonting, har en massa massa åsikter. Jag tar själv ställning till olika tillvägagångsätt, men jag dömmer aldrig ut något innan jag vet om det fungerar eller ej. :)
 
Som dressyrryttare kontra hoppryttare, när ska den diskussionen ta slut? Ur en dressymänniskas ögon är hoppryttare flängiga, offensiva, ej kunniga osv osv. Framförallt så anser de nästan alltid att hoppryttare borde rida mer dressyr än att flänga runt på sina ouppfostrade hästar som de absolut inte har någon som helst kontakt med. Jag säger inte emot helt och hållet, vissa skulle behöva det, men i VÄLDIGT många fall så är hopphästarna lydigare än dressyrhästarna. Just a fact based on Uffepuffe - som man absolut inte behöver hålla med om, men som jag av egna erfarenheter kan lita på. 
 
Just därför tycker jag det är så sjukt kul när dressyrryttare ska komma och tala om det för en, att man behöver mer dressyr! Framförallt tycker jag det är roligt när man kallar sig dressyr/hoppryttare. Kan man verkligen avgöra det nu? Jag kallar mig främst för tävlingsryttare, rätt och slätt, för vem vet - om 10 år kanske jag bara tävlar dressyr? Att inrikta sig för tidigt på en gren är i mina ögon inget att föredra. Det ena ger det andra. 
 
Och btw, bara för att vi blandar in mycket bommar i våra träningpass, så betyder det inte att vi inte tränar dressyr. Det är alltid lika kul när en dressyrhäst är med på hoppträningarna, det är sällan de är vana vid så mycket dressyr som vi utövar. För det handlar inte alltid om samling och eftergivenhet i nacken, som många tror, snarare om de steg som kommer lååååångt innan det. Och om det nu är någon bitter dressyrryttare som sitter och skakar på huvudet åt min text, jag utmanar dig att komma och testa. Så får vi se hur lydig din dressyrhäst är ;)
 
(Denna texten slutade inte riktigt som jag tänkte, haha, den gled iväg på ett ämne där jag kanske är lite väl dömmande, men vafan, ta det med en nypa salt... ;) ) 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Fast att inte kalla sig för hoppryttare bara för att man kanske tävlar dressyr om 10 år känns för mig lite konstigt. Ska en dagisfröken inte kalla sig för förskollärare för att han/hon KANSKE kommer jobba på en skola om 10 år..? ;)

Svar: Man kan se det på olika sätt, men jag har svårt att kalla mig hoppryttare då jag mer ser det som ett yrke. Om du är med på vad jag menar på ett ungefär? ;)
Fanny Kargede

2013-09-14 @ 17:43:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0