Fredag

 
Hejsan! Idag väntar lite packning, putsning (av både häst och utrustning), ridning och sedan en lugn fredagskväll. 
 
Ska bort till stallet om några timmar för att först rida ut en sväng, och sedan stämma av att allt som vi tränat nu de senaste dagarna sitter! Har lagt mycket fokus på att han ska vara uppmärksam. Har hittat på nya grejer hela tiden, och Lillen har hakat på riktigt bra. Han verkar tycka det är riktigt roligt, och båda passen i går och i förrgår har känts hur bra som helst! Kan tycka att han ibland har varit lite seg och ouppmärksam för hjälperna, jag vill att han ska vara skärpt utan att jag för den sakens skull gör större hjälper. 
 
Igår plockade jag fram 4 bommar. De två första med skrittavstånd, och de två sista med travavstånd. Hela övningen går ut på att skritta in i serien, när jag skrittat över den andra bommen börja trava, för att trava ut ur bomserien. Låter simpelt! Men att göra det i balans, utan att hästen slår upp huvudet och utan att "attackera" för mycket med skänkeln, det är inte enkelt för alla. Efter bommarna hittade jag på lite olika saker. Började med att fatta galopp några gånger, göra några tempoväxlingar och sedan sakta av till skritt några meter innan bommarna och repetera. När han fattade galopp av sig självt, så valde jag att fatta förvänd galopp nästa gång, för att se hur mycket han verkligen lyssnade på mig egentligen. Det gick suveränt! Så jag gjorde några gånger till, och sedan kände jag mig klar. 
 
Dressyrjobbet innan bomövningen kändes helt okej, men han var väldigt fin i slutet när jag travade av! 
 
Vi hörs sen! :) 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0