Sätt inte betten för högt!


Det kryper verkligen i kroppen på mig när jag ser för högt upphissade bett. Det är bland det värsta jag vet, och det är något jag ALLTID kollar oavsett vilken häst jag skall rida. Ingen häst förtjänar felanpassad utrustning.

En annan sak jag ogillar är tjocka bett. Vissa bett är så tjocka att hästarna går och gapar utav den anledning, varför skall det vara så svårt att anpassa saker och ting RÄTT?!

De flesta har fått lära sig att bettet skall vara på pass uppspänt att det bildas två veck i mungipan, det är så fel det bara kan bli! När vi var på Åby senast för att kolla Grisens tänder passade jag på att be veterinären kolla så att hans träns satt bra. Hon ändrade inte på något annat förutom bettet. Dels var det 1,5 cm för långt och sedan var det för hårt uppspänt, och då körde jag på "2 veck".
Nä, jag får panik när jag ser ponnyer på främst ridskolan som har bett som sitter för högt upp,  är för långa och ofta är betten även väldigt tjocka. Det är heller inte helt ovanligt bland privatryttare...

Hur skall bettet sitta? Först och främst måste man ha ett bett som är i rätt längd. Har man ett väl anpassat bett behöver man endast sidostyckena till att hålla upp bettet, det skall verkligen inte dras upp i mungipan. 

Helt bananas, bettet är för långt och sitter way to högt upp! =/

Pompay har det bra! ;)

Kommentarer
Postat av: Julia - tävling på bloggen i samarbete med CF hästshop

Det är precis som du säger..

2012-03-13 @ 23:50:22
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: hanna

håller med!

2012-03-17 @ 13:42:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0