Skönhetstips! ;)

Fått många frågor angående Pompays utseende. Hur kan ha så lång pannlugg? Hur får du han att blänka så mycket? osv. Tänkte snabbt dra igenom några grejer jag lägger stor vikt vid när det gällre utseende inför tävling!

Kan besvara frågan om pannluggen direkt: Spara! Och sedan klipper jag den emellanåt så att det växer snyggt ;) Alla hästar har inte samma hårväxt, man får anpassa luggen efter sin häst helt enkelt :)

- Man, pannlugg och svans.

Det tycker jag är bland det viktigaste. En välskött, klippt och genomborstad svans är A och O. Den får gärna vara flätad under kvällen, då blir det ett fint självfall! Pompay har vågig svans av sig själv.

Manen skall antingen vara RYCKT eller knoppad. Långa flängiga manar ger ett riktigt slarvigt intryck. Pannluggen låter jag vara lång på Pompay, det är hans "stil". Annars är det snyggt med busiga ponnypannluggar! Tjocka och klippta rakt av, så snyggt! Foxfire pälsglans är sista touchen. ;)

- Kropp, ben och huvud

Skägg och taxhår är jag allergisk mot. Klipper alltid bort utstickande hår i ansiktet, dock inte känselhår. Öronen trimmar jag när jag kan, Pompay är lite reserverad när det gäller klippa öronen. För stora hårtussar är inte fint. Jag använder babyolja runt mulen och ögonen, det ger alltid ett snyggt resultat.

Eftersom Pompe är W.cob så får jag inte klippa hovskägg även om det är finast utan. Brukar dock trimma håret längs karleden så att det blir en jämn och fin linje.

Kroppen borstar jag igenom några gånger till jag är nöjd. Är det fint väder duschar jag honom, annars skrubbar jag bara hans vita kota med ljummet vatten och grönsåpa. Pompay glänser av sig själv, dock brukar jag använda Foxfire på halsen, rumpan och bogen.


Kommentarer
Postat av: ekevald

skitbra tips!:D

Varför får du inte klippa hovskägget?:)

2012-03-14 @ 20:23:52
URL: http://ekevald.blogg.se/
Postat av: My

Du skrev att du itne får klippa... Ställer du honom? Tävlar eller funderar du på att tävla engelska klasser? Det kommer (för första gången) ett "mästerskap" i hoppning för welsh alla sek, ska du vara med? /M

2012-03-14 @ 20:59:02
URL: http://ourworldtogether.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0