Hur jag musklar Pompay

Fick en fråga om hur jag musklat Pompay, vad han käkar och hur jag tänker med ridningen.

Började med han redan sommaren 2010 genom att rida ut och jobba mycket i skogen. Brukade även köra mycket kondition och klättring. Kunde galoppera 2km i sträck när han var i kondis för det, och bara korta/länga. Att klättra i skogen ger väldigt mycket mer än vad man tror.

Jag har jobbat mer i pd/ridhus nu i år när han hade satt "grunden". Då har jag kört på mycket dressyr, cavalettis, studs och annat markarbete för att stärka honom på de punkterna. Ibland har jag känt att det blivit lite mycket ridbana och för lite skog. Tycker att man bygger dem bättre ute och det är även mycket roligare för hästarna.
Men nu det senaste har jag hittat en bra balans. Då har det blivit 1 dag hoppning, 1 dag vila, 2 dagar ut, 3 dagar dressyr/markarb. Sedan är detta exklusiv tävling inräknat.

Att bygga muskler är dock svårt om hästen inte får rätt mat och har bra hull. När hästen bygger muskler, är det precis som med oss, den tar utav det vi konsumerar in i kroppen. Om du inte äter rätt själv, och skall bygga muskler så har kroppen inget att ta utav. Då tar den istället utav reservförråden och sedan av sina egna muskler. Och då blir ju effekten motsatt. Skall du bygga upp din ponny måste du först se till att den har något att bygga utav.


Just nu jobbar jag mycket med bakkärran. Dels att få igång hans bakben och att bygga upp rumpan och ryggen. Skall därför dels klättra, rida mycket förvänt och med tagen bakdel så att han stärks och kommer under sig mera. Dessutom håller jag på att göda honom just nu! Han får ca 16kg hö om dagen + kraft anpassat efter hur han går. Om han går normalt, får han ca 2,5kg mat om dagen, och om han vilar får han hälften utav det.

Brukar sikta på att om man står och kollar på hästen bakifrån, skall hästens rumpa vara formad som ett hjärta. Då vet man att man har musklat bra :)

Fina paintskills, hoppas ni fattar någorlunda :)
Ett år sedan. Tycker han är fin i hullet här.


I somras var han för smal.


Detta är den bästa bilden som jag har hur han ser ut förtillfället. Rätt bra, men mer rygg & röööv ;)
(Syns inte från sidan men bakifrån skall "hjärtat" vara ännu tydligare)






Kommentarer
Postat av: Matilda

Tack för svaret! :)

2011-12-31 @ 00:03:14
URL: http://ponnieryttaren.bloggplatsen.se
Postat av: Julia

Mycket bra text!

2012-01-01 @ 13:22:45
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Elina andersson

bra text !

du har jättegullig häst :D

2012-01-06 @ 12:49:16
URL: http://dayviews.com/#!/dinjobbigasyrra
Postat av: Anonym

Fast... Alla hästar ska inte ha hjärtformade rumpor. Det beror på hur de rent kroppsmässigt sett är byggda, vissa har runda rumpor medan andra har hjärtformade. Så att kolla på hur hjärtat ser ut kanske fungerar på Pompay, men det fungerar knappast på alla hästar då alla hästar inte ser ut så, hur vältränade de än är. :)

2012-01-06 @ 15:10:51
Postat av: Alina

tack så mycket för svaret!



riktigt bra blogg!

2012-01-07 @ 23:03:59
URL: http://alinafrolund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0