Helt fantastisk häst!

Alltså Lambo, den hästen slutar inte imponera mig, jäklar vad han är fräck! 
 
Uffe kom som sagt igår och tränade mig och Lambo. Han byggde upp en studsserie med 4 st studs på medellinjen, en trekombination med räcken på ena långsidan samt två räcken som stod på varsin diagonal. Det var mjölksyreträning på schemat, något vi egentligen inte brukar göra på hoppträningarna. Tanken är ju att jag ska göra detta vid sidan om, och det brukar jag göra i form av olika serier, men Ulf tyckte att jag skulle ha mer struktur på det hela och gav denna uppställningen som förslag. Han tyckte att jag borde rida den 2ggr i veckan, och då ska jag hoppa studsen + 3 kombinationen två gånger. Pausa 40sek, rida likadant igen, pausa osv. Antalet gånger du behöver komma är ca 4-5 gånger, då har du hoppat minst 70 språng.
 
Ulf sade att om man ska hoppa fler än 4 studs på raken, så bör man ha en veterinär närvarande för pulskontroll, för såpass ansträngande är det för en häst, i alla fall om man ska hoppa det flera gånger. Studsen behöver inte ligga på mer än 60cm, det ska inte vara hinder (hinder för Uffe börjar väl vid 120... haha) utan det ska var mer som att göra armhävningar. Hästarna ska hoppa igenom lugnt, men med takt.
 
Vi hoppade på detta vis igår, och man märkte fort på Lambo när mjölksyran kom, då blev han som en sprattelgubbe och skulle springa på sniskan mot trekombin... När vi höjde kombin så skärpte han däremot till sig, och det slutade med att vi hoppade den på 120cm skulle jag tro! Han är så duktig och uppmärksam, han fick lite trångt mot C hindret, men lyckas ändå utan större anstängning ta sig över felfritt.
 
I slutet höjde Uffe upp ett räcke på andra långsidan som vi inte hoppat i övningen innan. Det var ett räcke med en murdel under, på 140. Bara sådär. Då skulle jag hoppa studsen, ett räcke på diagonalen, kombin, det andra räcket på diagonalen och sedan 140 räcket som stod mitt på långsidan = låååång anridning. Jag säger bara såhär: Den där hästen kan hoppa. Det var längesedan jag hoppade ett fristående hinder på den höjden, och jag tryckte på lite väl i galoppen de två sista sprången, men även om jag gjorde det och man kanske hade förväntat sig en grov rivning, så hoppar Lambo lätt över. Kom tre gånger och han hoppade bara bättre och bättre, och jag skärpte mig litegranna. ;) När vi skulle trava av så sprang han och sneglade på räcket hela tiden, typ som att: Kan vi inte hoppa igen? ;)
 
José då? Jag lät Uffe kika på benet, och han trodde nog att det skulle se värre ut än vad det gör. Skulle man se honom i hagen så hade man inte sett att benet är svullet, såpass "lite" är det. Däremot har en punkt på insidan av skenbenet, mitt på ungefär i höjd med gaffelbandet, som han har en liten svullnad som man tydligt ser nu när den andra svullnaden börjat sjunka undan. Den såg jag tex inte igår, eftersom benet var mer jämnsvullet då. Jag kan trycka längs med hela skenbenet utan att han reagerar, men när jag kommer åt den punkten så rycker han till lite, så det är förmodligen där det sitter. Jag gissar att han slått till sig själv där, faktiskt. Han är lite inåttåad och rör sig tätt med sina bakben, så att han lyckats kicka till sig själv är inte omöjligt, speciellt inte med tanke på vart svullnaden sitter. OM det är ett slag så är det mycket bättre än om det är en vridning sa Ulf, så det får vi hoppas på. Är det en sena som fått sig en smäll så är det förmodligen gaffelbandet (min gissning)... Då är det inte kul alls. Imorgon klockan åtta får vi se helt enkelt.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0