Halt häst :(

Efter regn kommer solsken, och tvärtom. Visst är det typiskt att jag ena dagen sitter och snackar om hur fantastiskt kul det är att ha så fina hästar, och att jag är så himla taggad inför kommande tävlingssäsong, och så blir ena hästen halt. Vafaaaaan!
 
José var svullen i ett bakben igår, men visade ingen hälta när jag tog honom på linan. Jag och mamma beslutade oss för att rida en sväng ut ändå. Jag lindade båda bakbenen och vi red en runda på ca 45min med nästan bara skritt, lite trav och pyttelite galopp. Då kändes han fräsch! När vi var tillbaka efter rundan så hade svullnaden gått ner, så jag lindade på lindorna igen och så fick han stå med dem över natten och även halva dagen idag. Idag var svullnaden nästan helt borta, det var bara lite mjukt och "ifyllt" bak på skenbenet. Gött! Tänkte jag... Hoppade upp och skrittade ut på grusvägarna, han kändes pigg och fräsch! Skulle sedan börja trava och då kände jag direkt att han inte var helt hundra... Det var bara att vända hem igen. Skritten var precis som vanligt, men han haltade i traven...
 
Jag blir ju som vanligt supernojig, och ringer alla möjliga som kan ha ett hum om vad det kan vara. Först och främst ringer jag Uffe, som tycker att det är läge att ringa veterinären... Ringer vet och han säger att jag ska låta José vila i några dagar och så får vi se sedan. Lite lamt tycker jag, faktiskt! Hoppas ju såklart att lite vila ska vara svaret på alla världens hästsjukdomar, men tyvärr vet jag att det inte alltid räcker. Med tanke på att svullnaden sitter bak på skenbenet är jag livrädd att det är en sena som fått stryk, hoppas INTE det, men jag målar alltid upp värsta tänkbara scenario. Lika bra.
 
Hur som helst får min lilla prins ta det vackert i några dagar innan jag går vidare. Låter honom gå olindad i hagen, sätter på BoT inne på natten och linimentar på eftermiddagarna så får vi se hur det ser ut. Uffe kommer ju på onsdag och kan ta en närmre kik. Är det inte bättre då så tänker jag faktiskt inte chansa på att det är något som en veckas vila på något magiskt sätt kan bota. Alltid bäst att ta det säkra före det osäkra. Håller tummarna att i alla fall svullnaden gett sig imorgon... Den var faktiskt bra idag, kom på nu att jag borde fotat. Aja! Anledningen till att jag inte lindar är för att jag är rädd att det ger mer skada än nytta, och att jag vill se om svullnaden kommer tillbaka nu när jag tagit bort trycket runt om.
 
Gah, hatar detta, att inte veta... Tur att jag och Lambo hade en fantastiskt mysig uteritt idag. Lät honom galoppera på ordentligt och satan vad fort det gick, underbart. :)

Kommentarer
Postat av: Annina

Hade precis så på min häst! Hon var svullen över en vecka innan vetrinären var på plats och det var en överansträngning i en muskeln bakom senan. Hon fick stå i 1,5 månad men det var viktigt att skritta henne för hand. Det ända som behövs är vila!

Svar: Hoppas VERKLIGEN att det är något liknande och inte värre än så... :(
Fanny Kargede

2015-03-17 @ 12:57:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0