När ska fokus hamna på rätt sak?

Jag vet inte riktigt om jag skall skratta eller gråta, eller överhuvudtaget bry mig... Fast nu är det så att jag ändå reagerar, så då kan jag likaväl skriva ett litet åsiktsinlägg om det hela. :) 
 
Vi är alla överrens om en sak, proffsen hoppar högt. De tävlar på högsta nivå, inget snack om att dem är duktiga. Men är de proffs för att de kan hoppa höga hinder eller för att de är extremt duktiga på att rida? 
 
Det kanske låter uppenbart, men det är inte alla som håller med om det. För var och varannan dag så ser jag personer som lägger ut bilder på olika sociala medier där de vill tala om och visa hur högt de hoppar. Varför ska man alltid lägga ut bilder och filmer där man hoppar högt? Är det någon form av prestige att visa att man hoppar högt? Varför inte istället lägga ut en film på när man har en häst som rör sig avslappnat i total balans, oavsett om man skrittar, travar, galopperar, rider över bommar, hoppar 50cm eller 150cm? 
 
Jag har varit den där personen som lagt ut filmer och bilder på när jag hoppat högt, men har med åren insett att det inte är där det sitter. Jag visar 1000 gånger hellre upp en film på där jag rider mina vardagliga markarbetespass. För det är DÄR man bevisar om man är duktig eller inte. Ett språng över ett hinder tar ungefär 1 sekund. På en bana med 12 språng och en medeltid på 60 sekunder tar alltså hoppningen 12 sekunder, resten av tiden är arbetet du lägger hemma. Det är vad som sker mellan hindrena som räknas.
 
Jag förstår att det är roligt att man hoppar högt, men när ska fokus hamna på BRA ridning istället? Att hoppa ett hinder på en viss höjd bevisar inte på något vis att du är en bättre eller en sämre ryttare. Att däremot hoppa en hel bana på en viss höjd, och få det att se lätt ut, det är en annan femma. Sedan finns det av träningsorsak ibland anledning att höjda upp vissa hinder, och det är inte det jag anser fel. Det är den där hysterin om att det är coolt att hoppa högt hemma, istället för att lägga fokuset på rätt typ av ridning. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0