Gårdagens Hoppträning

Hejsan! Hann knappt blogga igår. Jobbade till 16:00 ungefär, och sedan var det bara att åka hem, käka, hämta transporten, åka till stallet och sedan åka till hoppträningen. Var hemma klockan 10. :)

Hoppträningen igår gick bra, det var verkligen ett steg i rätt riktning. Vi jobbade i markarbetet mycket med övergångar. Att man i avsaktningar skall höja handen, hålla om med benen och "trycka" ner hästen i gångarten. Lambo var duktig! I vänstervarvet är han däremot stelare, så där måste jag "reta" honom lite med innerskänkeln så att han mjuknar lite i sidan. Blir nog bra tillslut! 

Sedan arbetade vi med två bommar på långsidan. Vi skulle komma över den första i trav, sakta av till skritt och sedan trava över den andra bommen. Detta utan att hästarna slog med huvudet eller protesterade. Detta utvecklades till att vi skulle galoppera över första bommen, sakta av till trav och sedan trava över den andra. Första gången tog Lambo bettet och drog iväg, haha, men tillslut fick jag ordning på det genom att komma ner i sadeln, öppna upp bäckenet och sitta emot ordentligt. 

Tillslut blev bommarna till kryss och vi skulle låta hästarna flyta över det på 6 språng. Det var 27m i mellan. Jag fick lov att sitta ner eftersom att jag inte kan koppla loss kopplet på Lambo riktigt än. Precis som jag väntat mig så drog han iväg i 120 efter första krysset. Fick svänga direkt in i väggen några gånger efter det första krysset, och tillslut gick han till min lycka 6 jämna språng mellan hinder 1 och 2. Stort framsteg! 

Sedan gjorde vi lite svårare övningar men där förstod han inte mycket alls så vi gjorde lite enklare versioner än alla andra. Avslutade med att hoppa hindrena på långsidan igen, vilket gick sådär, och avslutade med att hoppa ett plank som stod på medellinjen, något som gick riktigt bra. Han hoppar fantastiskt bra min fina prins :D

Så även om det nästan blev lite flygturer för min del då han sticker och tvärnitar in i väggarna så "vann" jag över hans skrämselmetoder idag då jag behöll lugnet och inte blev rädd. Vi gjorde framsteg idag, nästa gång kanske det går åt andra hållet, men jag får leva på detta tills dess :) Guldstjärna till mig själv idag med som tacklade honom på rätt sätt och hade bra tålamod. 

Denna hästen gör mig så lycklig, bästa knäppgöken :D

Börjar få upp hullet med! Tycker ni att han ser smal ut här så skulle ni sett för 2 veckor sedan...:/




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0