Att sätta igång en häst

Jag står inför ett ganska klurigt dilemma. Jag har en 5 årig häst, som vilat från ridning i 5 månader. Det är inte bara att hoppa upp och rida ett markarbetespass i paddocken direkt... 
 
Tidigare när jag satt igång konvalicenthästar och hästar från skador så har det handlat om scheman på 10 veckort ungefär, där de första två veckorna mest handlat om skritt och 5 minuter trav per pass, på rakt spår, med bra underlag. Usch vad det låter trist, ordet "konvalicentridning" gör mig illamående. Nu tror jag inte att jag kommer att behöva vara precis såhär försiktig, det handlar ju inte om en skada som skall läkas eller så. Däremot måste jag ha Josés ålder i åtanke.
 
En 5 åring går 5 dagar i veckan, ungefär, allt för att hjärnan skall hänga med i svängarna. Viktigt att tänka på är också att hästar växer tills att de är 7 år ungefär, skelettet på en 5 åring är därför inte helt utvecklat. Att gå för fort fram på en häst som vilat, och som dessutom inte är färdigutvecklad är en riktig balansgång! 
 
Jag håller på att fila på ett upplägg som jag tror skulle fungera på José. Det kommer innehålla mycket uteritter varvat med paddockpass i ungefär 6 veckor. Såhär ser min plan ut i stora drag:
 
Vecka 1&2: Passen ska bestå av mest skritt, trav och lite galopp. Skritta 30 minuters pass och lägga in ca 10 minuter trav första veckan. Tanken är att jag ska skritta ut och sedan trava i paddock. Hinner jag inte rida ut pga mörker, så får det bli paddockpass. Andra veckan lägger jag in galopp på slutet, 2 varv i varje varv. 4 pass i veckan, varav 1 är lättare. Utöver riddagarna så skall han lösgalopperas några minuter, kan även ersätta vissa eller delar av pass med detta.
 
Vecka 3&4: Fortsätta på samma sätt, men hela tiden successivt lägga in mer galopp. Hela tiden 3 "tuffa" pass, och ett enkelt. Kan även börja lägga in 5 pass i veckan, då blir 2 av enklare form. 
 
Vecka 5&6: Här kommer han kanske att känns sig lite mörbultad i kroppen, beroende på hur han känns så kanske jag fortsätter i samma takt, ökar eller minskar takten. Men vecka 6 förväntar jag mig att kunna börja rida relativt normala pass på ca 35 minuter med skritt, trav och galopp i lagom uppdelad mängd. 
 
Givetvis kommer det att ta tid att bygga upp kondition, säkert ett par månader innan han är i en bra tävlingskondition. Däremot har han en bra grundkondition och ingen skada som riskerar att rivas upp, så jag tror inte att jag behöver överdriva. Så länge man har lite sunt förnuft brukar det mesta sluta bra :) Bommar och liknande kommer jag blanda in ganska tidigt, det skadar inte :) Ska bli roligt detta :D 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0