Bra känsla!

Åh vilken go känsla jag fick efter dagens pass i paddocken med Lillen! 
 
Jag satte ribban redan när jag galopperade fram. Vanligtvis är han lite struttig de 100 första metrarna i galoppen innan han kommer igång. Jag har tidigare låtit honom vara och värma i sin egen takt, men idag tryckte jag på honom från början, lite tuffare tag helt enkelt! Han besvarade detta med griniga bocksprång men blev snabbt ganska glad när han insåg att han fick springa nästan hur fort han ville. Lät honom gå på fram i två varv innan jag kortade galoppen lite och såg till att han inte sprang runt som en giraff. Krävde inget mer än att han skulle slappna av, vilket han gjorde hyfsat tillslut. 
 
Jobbade sedan med öppnor i trav och galopp, och lade mycket energi på att han skulle ha en hög frekvens i traven. Lade ner lite extra tid på traven idag, och resultatet blev förvånansvärt bra! Han trampade på väldigt fint och jag fick arbeta jag med. Vi båda var ganska svettiga efter det, vilket var ett bra tecken. Hoppade sedan fram lite lätt på ett lågt räcke, och sedan hoppade jag mina oxer-studsar. Lillen lyfte fint och kändes väldigt rapp, kan nog korta avståndet mellan oxrarna litegranna nästa gång och öka svårighetsgraden ytterligare!
 
Hoppade sedan räcke ur sväng från kortsidan. Det jag gjorde fel i lördags var att jag tog tre korta fram till räcket, jag bromsade upp farten istället för att flyta på genom svängen och gå på två större och få en fin avsprångspunkt till räcket. Idag testade jag båda sätten för att få en känsla av hur jag ska göra, och att korta av kurvan lite och gå på 2 språng ledde till ett bättre språng! Bra att veta, och viktigt att känna av när man tävlar i ridhus med måtten 20x60m. Höjde faktiskt upp räcket till 120cm bara för att känna lite, och jag kanske överdrev min ridning lite men Lillen var inte i räcket en enda gång av 3 försök, vilket är ovanligt haha. Märks direkt när jag höjer upp över 110, då koncentrerar han sig mycket mer även om jag rider som en kratta, haha. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0