Tankar

 
Lillen är ett varmblod, det visste ni inte va? 
 
Vad var det första som dök upp i huvudet på er? En bild utav en varmblodig travare eller en bild utav ett "vanligt" hederligt svenskt halvblod? ;) 
 
Det är lite roligt det där, hur ett slang kan bli så betydande. Jag brukar säga att Lillen är ett varmblod, för det är han ju, ett svenskt varmblod. Astaire SWB (SWB=swedish warmblood). ASVH (avelsföreningen för svenska varmblodiga hästar) är föreningen för just Lillen och resten av alla Svenska varmblod, eller borde jag säga halvblod? Faktum är att dessa två namn ofta referar till samma ras. 
 
Problemet (eller vad man ska kalla det) är att man ofta förväxlar ordet varmblod med varmblodig travare, vilket jag tycker är tråkigt från bådas håll. Framförallt är det tråkigt/roligt/tröttsamt att så fort folk frågar, så är jag tvungen att förklara att Lillen är svenskt varmblod, inte varmblodig travare. Folk blir nämligen alltid så skeptiska när jag säger varmblod, eftersom Lillen ser ju inte ut som en "travare". Nä, Holsteiner får jag väl börja säga, så slipper folk bli så bajsnödiga. 
 
Detta säger dessutom en del om fördomarna kring vissa raser inom ridsporten, jag själv är inte så delaktig i det där. Står inte på någons sida, bara på hästarnas. Det enda jag anser är att den/de hästar som är bäst anpassade för uppgiften skall utföra den. Inte fan ber man en dvärg att tävla OS i höjdhopp? Precis så är det i hästvärlden med, jag tycker inte man skall be en häst som inte är byggd eller anpassad för exempelvis hoppning skall behöva utföra det på en högre nivå. Spelar ingen roll om det är travare, halvblod eller ardenner. Rätt häst till rätt uppgift. I det är vi alla lika, alla människor passar inte som chefer, medans andra gör det. 
 
Allt för mig för tillfället, måste sova, som ni kanske märker. ;) 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0