Onsdagens hoppträning - Less is more

Efter att ha värmt upp, så började vi för omväxlings skull med mer individuella övningar. Jag och Lillen fick jobba mycket med att vända för ytterskänkeln med en rak häst på en liten volt i trav och galopp. Det tyckte Lillen inte om speciellt mycket och bockade en hel del... 
 
Efter ett tag släppte han igenom i ena varvet, och sedan var det enklare i andra varvet. Hela övningen går ut på att få ordning på ytterbogen, när hästen går ställd på volt så är det också väldigt, väldigt lätt för den att försvinna iväg med ytterbogen, men har du hästen rak så får du en helt annan kontroll. Det var nog det som Lillen tände till på, han kunde inte gå och halvjobba utan var tvungen att sätta under sig helt och hållet. 
 
Efter det utvecklade vi det ytterligare, och skulle i galopp lägga en volt för ytterskänkeln och ha hästen rak i nacken, och ur volten sätta full fart längs långsidan. Det skulle inte vara någon liten ökning, utan 120 framåt BAM bara. Lillen bockade första och andra gången vi gjorde det, precis i själva ökningen, men tredje gången var det som att en spärr släppte och han ökade bara ännu mer! Gjorde likadant i båda varven. 
 
Idag testade jag att rida med endast nosgrimma, alltså ingen remont eller snokrem. Han hade fått lite skav av remonten så jag ville inte göra det värre. Visst, han var lite stark, MEN då fick jag hitta andra sätt att bromsa, och det var bra för mig att inte ha nödbromsen tillgänglig alltid. 
 
Sedan hoppade vi lite enkla banor med lång och kort anridning på två oxrar på diagonalerna, samt en tre kombination på långsidan. Det gick bra tillslut! Han var som sagt lite stark och väldigt pigg efter racing-övningen, men det var väldigt roligt, för han kändes så glad och genomsläppt! Inte sådär stroppig som han kan vara, utan mjuk och ärligt framåt. Blev lite mycket gas och broms, men tillslut hittade jag ett bra läge, och de sista sprången var riktigt fina!
 
Jag tycker att endast ha nosgrimman var väldigt bra. Lillen blev inte alls lika störd och irriterad som han brukar, och drog inte upp huvudet alls så mycket som han brukar göra mot hindrena, vilket gjorde att jag hittade avsprångspunkten enklare. Dessutom fick jag bromsa mer med sätet än med händerna, vilket är extremt viktigt. Handen ska inte vara första lösningen, så detta är väldigt bra träning för mig. :) 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0