GRYM träning i snökaos

Man kan nog kalla oss lite vad som helst, men vi åkte trots lite snöfall till Kungsbacka för att träna för Uffe. Lite drygt 1 timma tog det att köra, och då körde vi motorvägen som är en lång omväg. Helt okej ändå med tanke på omständigheterna! Och det var så jäkla värt det, för det var något som lossnade på träningen idag! 
 
Efter en självständig uppvärmning började vi med lite galoppjobb över två bommar med 18 meters mellanrum. Normala 5 språng med andra ord. Vi skulle börja med att rida på 5, sedan komma direkt igen fast på 6, gick det bra skulle vi komma igen på 7 och funkade det så skulle vi komma en sista gång på 5. Sedan gjorde vi likadant i andra varvet. Lillen och jag satte det klockrent på första försöken, vilket jag var otroligt nöjd över! Det som jag framförallt tyckte var roligt var att jag kunde sätta ihop honom utan att tappa takten i galoppen. Och det var inga problem att gå på 7, fick ihop honom så fint att vi hade jämna 7 och utan att komma nära den sista bommen. Nä, grym start på detta pass! 
 
Vi fortsatte med att hoppa en kort distans på 18m (3 normala språng på hinder) som vi skulle rida på lite kortare, alltså 4 språng, först oxer till räcke och sedan tvärtom. Det gick bra första gången, då blev det 4 jämna. Räcket till oxern tryckte jag dock till honom lite för mycket över räcket, så då blev det 3 och ett pyttelitet fjärde. 
 
Efter det hoppade vi lite olika böjda linjer på 20m och 21,5m, alltså 5 och 6 språng normalt, men vi skulle nu när det var lågt lägga in ett extra hela tiden så då red vi på 6 och 7. Satte även banan klockrent första gången, Lillen var så duktig! Vi hade med bommarna som vi hade i uppvärmningen, fast vi skulle lägga en volt för ytter med rak häst i mellan istället för att fortsätta rakt fram. Lillen var jäkligt duktig här, och det märktes att vi tränat för han satte sig så himla fint på bakbenen. 
 
När vi hade hoppat lite olika låga banor med 1 galoppsprång extra på alla distanser, så höjde Ulf och sedan skulle vi hoppa samma banor men på de normala distanserna. Här fick jag trycka på lite ur svängarna, på böjt spår blir  det ibland svårt att trycka på när man precis suttit och hållt igen, men det gick bra, förutom att Lillen blev lite väl het på gröten och gärna sprang ifrån mig lite. Idag var han riktigt kvick i benen, inte en bom trillade i första rundan!
 
Det svåraste på banan var en oxer som stod på långsidan men ganska nära kortsidan. Man fick vända upp hyffsat kort! När vi satt och samlade så fick jag lägga in en liten halvhalt precis i svängen, men det kunde jag inte göra när vi höjt och skulle rida på färre språng. Då fick jag istället "släppa lite på kopplet" som Ulf kallar det, trycka på lite med ytterskänkeln och inte pilla i munnen på honom. När jag gjorde detta så hoppade Lillen så himla, himla fint! Han hoppar sällan igenom kroppen och spänner sig bak och vill inte riktigt öppna upp, men det gjorde han idag! Hoppade en till bana och sedan var vi klara, jättenöjd! 
 
Ulf tyckte att han förändrats på bara en vecka, och att de där galoppökningarna antagligen varit väldigt bra för honom. Igår bockade han inte en enda gång under passets gång, vilket är rätt fantastiskt med tanke på hur han varit det senaste. Det är en helt annan häst! 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0