Hoppträningen!

Hej! Hopptränade som ni vet igår, och det gick jättebra! (Om ni inte hänger med i beskrivningen av övningarna så har jag ritat en skiss som finns längst ner)
 
Efter att självständigt ha värmt upp, så fortsatte vi att värma lite i galopp. Vi skulle jobba med långa och korta galoppsprång samt på volterna men med en rak häst. Lillen var väldigt fin och omkomplicerad, kändes mjuk och fin i galoppen. Volterna gjorde han som ingenting, kvar med eftergift i nacken och utan massa spänningar och bocksprång. Första gången vi gjorde detta bockade han mer än vad han gick på volten, det kan man inte tro längre. Nu kortar han upp sig så himla fint utan att släppa takt eller bakben. På långsidorna gasade jag på honom lite, och samlade sedan upp honom igen, det gjorde han nääästan utan protest. Det är ju kul att springa!
 
Fick mycket fint beröm av Ulf efter uppvärmningen, att Lillens galopp utvecklats så himla mycket det senaste och att jag borde fått betalt för det jobb jag lagt ner. Det kommer jag såklart inte kräva, haha, men det var väldigt roligt att få höra!
 
Efter det skulle vi hoppa en kryssoxer. Vi skulle lägga hästarna nära så att de fick ta i lite extra och "slå en lyra" som Ulf kallar det. Lillen skötte sig, och jag skötte mig så resultatet blev väldigt bra. En avslappnad häst som hoppade genom hela kroppen, ganska ovanligt i Lillens fall faktiskt! Efter det skulle vi rida på en rak distans ner till ett plank. Normalt 7 språng, men vi skulle börja med att rida på 8. Red på 9 första gången, men jag glömde av att räkna sprången i början, så då lade jag in ett extra för säkerhetsskull, hehe. Annars är detta en favoritövning, och för det mesta sätter jag sprången direkt. Vi red även på 9 och 10 språng. Lillen var väldigt reglerbar och det bästa med allt var att han inte tappade sin galopp!
 
Sedan hoppade vi lite olika linjer, och på normala avstånd då! Vi skulle bland annat hoppa en böjd linje från räcket (se ritning nedan) med bommar innan och efter, till det röda räcket. Antalet galoppsprång var oviktigt, fokuset låg på att ha en häst som var rak för ytterskänkeln, vilket svängen till det andra räcket skulle avslöja. Detta gick bra, men Lillen bet sig fast lite i bettet. För att lösa detta så höjda jag bara min ytterhand och gjorde en lååång förhållning tills han släppte efter, då gick det bättre! 
 
Vi hoppade även lite olika banor. Började med blåa planket till oxern på 7 språng, röda räcket till planket på ett böjt spår på 7 eller 8 språng beroende på vilken väg man valde. Jag gick på 8 och det kändes normalt! Efter det hoppade vi räcket med bommarna och avslutade med ett böjt spår till röda räcket. Vi hoppade även en bana där vi började med den böjda linjen, räcket med bommar till röda räcket, lång väg och hoppade räcket med bommarna (här blev Lillen rätt taggad!) och avslutade med den raka distansen planka till oxer på 7 språng.
 
Vi avslutade med att hoppa blåa planket på en böjd linje till röda räcket, det var lite trixigt i början då han gärna ville iväg och blev lite "på". Bara kul egentligen, han gillar ju det här! Löste sig i slutet, det var huvudsaken. :)
 
Höjde upp lite på slutet, men hoppade inte högre än 115. Han kändes jättefin! Och vi hittade lite fler lösningar på hans protester. Är det inte backutsprång så biter han sig fast eller drar upp huvudet över tygel. Lite olika, gäller att kunna lära sig lösningar på alla hans påhitt. ;) På söndag bestämde jag och Ulf tillsammans att hoppa 1m och sedan 110cm två gånger. Min plan var väl att hoppa 120 kanske, men samtidigt måste jag hoppa bra rundor lågt innan det ens finns någon mening med att hoppa högre. Måste släppa det där med höjden ett tag och fokusera på utförandet. Jag menar, att tro sig kunna hoppa en högre klass felfritt även om klassen under inte är det, det är som att tro att man kan klara matte 4 utan att ha läst matte 3 - omöjligt.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0