Operation: Få Lambo tjock

Det är lite komiskt. Den ena hästen ska musklas och bantas, den andra gödas och musklas. Haha! 
 
Lambo har ju gått upp en hel del i vikt sedan han kom, men det är fortfarande en bit kvar, framförallt om vi ska bygga muskler med! För tillfället får han lucern, mineraler, B-vitamin och Pavo mash samt ett väldigt fint hö (fri tillgång), men han behöver mer.
 
Rapsolja var jag och köpte igår. Det ska jag sakta börja vänja honom vid. Olja är i princip rent fett, däremot kan man inte ge för mycket eftersom att hästar inte har någon gallblåsa. Ska börja vänja med någon matsked och sedan öka successivt varje vecka. 
 
Ska även komplettera med något bra kraftfoder, någon som har något bra förslag? Kommer antagligen behöva ge honom en relativt stor mängd kraftfoder nu i början tills han blivit tillräckligt tjock. :) 
 
Mitt benrangel <3 

Kommentarer
Postat av: anonym

Ett jätte bra tips är sojamjöl. Man brukar ge 1dl/100kg häst efter att man vant in den. Även spillers müsli senior är bra för hullet och ger inte så mycket energi för det heta eller vad man ska säga. Man kan alltså ge en relativt stor mängd utan att hästen exploderar. Spillers har även en annan müsli som hter conditioner eller vad den heter och hjälper till för att bygga upp överlinjen på hästen och precis som senioren inte ger den heta energin. Annars är ju krafft 125 kanon också, men om man ger för mycket tycker jag att hästen får för mycket i huvudet. Lycka till :)

Svar: Tack för tipsen! :)
Fanny Kargede

2014-12-13 @ 01:03:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0