Gårdagens träning - Lambo

Först ut igår var Lambo. Honom har jag inte tränat efter att vi fixade munnen på honom, så idag kändes det som att man kunde gå på honom utan att känna sig elak.
 
Vi började med att vända för ytterskänkeln efter att jag värmt upp. Ulf lade fram en bom på långsidan, en över medellinjen och en på andra långsidan. Jag skulle vända vinkelrätt från den ena bommen till den andra, detta gick bra i skritt och trav, framförallt i höger varv. I vänster varv var han desto knöligare och ville inte vara med. 
 
Vi avbröt övningen och jobbade med hans vänstra sida där han absolut inte ville tvära eller flytta sig överhuvudtaget. Red längs långsidan i höger varv och försökte flytta honom för vänsterskänkeln, något som gick hyfsat i skritt men inte alls i trav. Där stack han iväg. Undan högerskänkeln fungerade det fint. Testade sedam att flytta på en mer öppen yta, längs medellinjen, och där kom jag åt honom och jag fick protest i form utav taktning och lite halv hopp. Ulf såg att han hade en så kallad "bump" mellan fästet av hals och bog på vänster sida. En bump är samma sak som en knuta, eller en stretmuskel, den ska inte vara där och ger hästen en nackspärr. Förmodligen är denna bump en biprodukt av hans spänningar som orsakats av tandfelet. Suck! Men skönt att veta vad hans protester i vänster varvet beror på, jag såg tydligt från hästryggen en konstig "muskel" som inte fanns på högersidan. 
 
Jobbade istället på volten med att minsa och öka volt genom att minska och öka trycket på yttersidan. Där svarade han fantastiskt fint i högersidan, tvärade fint och kändes väldigt mjuk. I vänstervarvet var det helt okej, men han är mer spänd här, det känns tydligt. Vi fick lite bukt med "bumpen" och kom åt honom utan att han fick sin flyktinstinkt. Han slappnade helt enkelt av och då spände han inte den där stretmuskeln som ger honom smärta. Avslutad med lite galopp i vänstervarv där jag skulle vara överdrivet följsam med vänsterhanden. Vipps gick han inte alls och drog och ryckte i mig så som han brukar. Skönt när man kommer på hur man ska göra. :) 
 
Det blev mycket fokus på hur jag ska rida för att han inte ska spänna sin stretmuskel. Detta för att han inte ska ha ont och för att jag ska kunna rida bort den. Jag kommer även att massera den varje dag, förhoppningsvis ska det hjälpa. Skall även ta ut en massör på honom nu innan jag tar dit en kiropraktor. Det ska nog bli bra detta :) 
 
 Min snygging! 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0