Vid transport

 
När vi transporterar Lillen, så brukar jag vara väldigt noggrann med vad han har på sig och vilken transport vi använder oss utav - allt för att han skall få en bra upplevelse. 
 
Pompe var helt självklar vid lastning, och där behövde vi aldrig oroa oss för att han skulle tycka att det var obehagligt då han var såpass trygg i sig själv. Lillen har lite mer nerv, och även om han är väldigt trygg och modig, så kan han ibland plocka fram sin mesiga sida. Tillexempel är det sällan han går rakt in i transporten på första försöket. Han brukar vilja ställa sig på rampen, kika in lite, backa ut och sedan gå på. Jag lastar honom alltid med kedja och dressyrspö, och utan godis. Vissa dagar sätter han sin sura sida till och ska bannemig inte gå på överhuvudtaget. Då brukar jag ge honom till mamma, så kan jag parera honom vid sidan istället. Han har nog mer respekt för mig än för mamma, så det funkar alltid! ;) Väl på står han som ett ljus, och missförstå mig inte, det tar max 5min att lasta, det är bara det att han inte lastar sig själv som Pompay gör. ;) 
 
Med tanke på detta så vill jag såklart inte ge Lillen några anledningar att inte vilja stiga på transporten, utan mitt mål är att ge honom en så trevlig upplevelse som möjligt. Framförallt vill jag använda mig utav bra transporter. Ljusa och luftiga, boogiemodell och så mycket ventilation som det bara går. Det skall vara ett fräscht och fint släp, högt i tak är ett stort plus då det ger ett mer inbjudande intryck. 
 
Jag lindar alltid Lillens ben när vi åker transport, med hans BoT paddar. Delvis för att skydda och ge stöd, men också för att kunna utnyttja hans BoT till max. Eftersom vi inte sköter in/utsläpp så kan han inte ha det över nätterna om inte jag själv fixar in/utsläpp, så då har jag på dem vid transport. Bak har jag väldigt långa paddar, så där behöver jag inga boots. Paddarna jag har fram är dock kortare, så då har jag på boots med. Täcke har jag på efter behov, men det är sällan det behövs under vår/sommar då transporterna blir såpass varma. Jag har ALLTID på lädergrimma när jag åker. Har varit med om incidenter där jag är så innerligt glad att jag haft lädergrimma, så att det är grimman som går sönder och inte hästen! 
 
Vid korta transporter (upp till klubben typ) så kan jag sätta på skydd istället för att linda. (Boots runt om + senskydd runt om). I vissa fall, händer dock väldigt sällan, så sadlar jag också. Men tycker inte att man sparar så mycket tid egentligen på det, eftersom man ändå nästan alltid måste sadla om när man lastat ur. Risken för skador på häst och sadel ökar dessutom, så det är inget jag brukar göra. Något jag absolut ALDRIG skulle transportera med är träns, och att sedan fästa en grimma över. Totalt livsfarligt, speciellt vid längre sträckor... 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0