Spyr på vädret

 
Nä, nu börjar jag bli trött på det här jäkla regnet. Finns det inget slut? 
 
Hagarna är extremt leriga vid in/utsläppen och det är nästan så att man behöver ha på sig gummistövlar för att inte leran skall läcka in. Det är dessutom otroligt problematiskt att mocka i hagen när det är så lerigt, skottkärran fastnar varannan meter. Puh! Men men, skall försöka att inte klaga. Vädergudarna gav oss en grym sommar, man får väl vara nöjd ;) 
 
Idag var jag först uppe en sväng på klubben för att stötta Linn lite när hon skulle hopptävla Curre. Det gick fint för dem, tillslut. Det är kul, för det är verkligen en sak att hoppträna hemma, och en annan att tävla. Man måste träna på att tävla också, så är det! Denna helgen är det Silverhästen. Kombinationstävlingen som vi har varje år på klubben! Man hoppar stilhoppning, och rider ett dressyrprogram och så slås poängen ihop. Kul idé, mindre bra utfört.
 
Jag deltar inte i årets upplaga dels med tanke på Lillens status och dels med tanke på att poängsystemet är helt wicked. Man använder sig inte av något speciellt system, utan stilpoängen slås ihop med dressyrpoängen rätt och slätt, och den som har mest vinner. Det betyder att om man rider en bra dressyr, kan man komma sist i stilhoppningen men ändå vinna Silverhästen. Helt fel! Det bästa systemet är ju att ge poäng efter placering. Tex 1 poäng om man kommer 1a, 2 för 2an osv, och den med sammanlagt minst poäng vinner. Då är det rättvist! Då kan man komma två i dressyren men ändå ha chans att vinna alltihopa. 
 
Jag hade däremot tänkt delta i dressyr KM som går imorgon, men det blir inget med det heller med tanke på att Lillen vilat denna veckan. Först skulle det ha gått i LB:1, sedan ändrade de det till LA:1 för att någon/några tyckte att LB:1 var ett tråkigt och för enkelt program. Tråkigt kan jag tycka, med tanke på att det drar ner antalet starter ganska drastiskt. KM är något alla ska få chansen att delta i, oavsett om man tränar hoppning/dressyr kontinuerligt. Jag menar, hopp KM går ju i LC, tror dressyrryttarna att vi som tävlar La+ tycker det är så himla roligt? Nä, men det är däremot kul att många kan vara med, oavsett nivå! Så borde det vara i dressyren med. Jag tror säkert jag och Lillen kan rida ett LA:1 program godkänt, men vi har ju inte en chans att slå de som tävlar högre. I LB:1 hade vi däremot haft en mer rättvis chans! Dessutom går ponny dressyr KM i LB:1, fattar inte varför det skall vara annorlunda för häst? 
 
Nu ska jag sluta vara bitter, men jag blir sådan ibland när jag inte håller med helt 100 om saker och ting. Jag är en jävel på att ifrågasätta och argumentera för min sak när det väl kommer till. Och jag vet att jag inte är den enda att tycka och tänka såhär. Men men! 
 
Tur att Lillen såg pigg och fräsch ut i blicken idag, det gjorde min dag <3 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0