Känns bra

 
Tjäna! 
 
Nu är Lillens vilovecka äntligen över, bra med lite vila ibland, då hinner jag få lite abstinens. ;) Jag red dock inte idag! Utan tömkörde honom. Ingen speciell anledning till det förutom att jag vet att Lillen tycker det är förbaskat kul och att han är himla duktig på det. Dessutom känns det kul att få se honom jobba från marken, det har jag inte gjort sedan i somras. Måste säga att det skett en hel del! Har inte varit så duktig på att tömköra, men ska bli bättre för jäklar vad bra han gick! 
 
Började med att skritta fram honom. Han såg rätt lugn ut, hade nog förväntat mig en mer explosiv Lillen. Till en början var jag lite orolig att han fortfarande inte var helt okej, men jag behövde inte oroa mig speciellt länge. Travade fram honom en liten stund, och han var superfin i vänstervarvet. Han var himla fin och luftig i steget redan från början och man märkte att han tyckte det var skoj! Men så är ju Lillen Lillen, och man kan inte vara en ängel alltid ;) Så när jag bytte varv och skulle trava lite i andra så tvärnita han, och började hoppa på stället. Han tyckte väl att jag var himla hemsk mot honom som faktiskt tog i tömmen. ;) Lät honom hålla på ett litet tag tills han kom på själv hur fjompig han var, då rörde jag lite på pisken och så var det bra med det. Då tittade han lite surt på mig för en sekund, men travade sedan på med spetsade öron, jäkla pajas! 
 
Till en början var han väldigt struttig i galoppen, så jag släppte alla krav och jagade på honom lite så att han skulle släppa spänningarna som fanns där. Det hjälpte! Satan vad han bockade! Sedan var han hur fin som helst, inga konstigeter i galoppen. Visserligen krävde jag inte så mycket samling, ville bara att han skulle ha en fräsch och framåt galopp i en inte allt för låg form. Det gick som sagt bra. Höll på en liten stund med övergångar. Allt från halt-galopp (som han älskar världens sötaste!) till vanliga trav-skritt-trav-galopp-trav övergångar. Det gick också bra, så jag lade ner efter ca 25 minuter. 
 
Han var väldigt rund och fin i avtravningen. Ville inte ha honom allt för djup, och det gick bra stundtals. Ibland "orkar" han inte riktigt gå där, så jag körde ungefär varannat varv. Nöjd med dagens pass! Säger som jag alltid gör - att jag måste lägga in tömkörningen oftare! Dels för att jag ska bli duktigare, men också för Lillens skull. Bra och rolig träning! 
 
Såhär är veckan planerad: 
Mån: Tömkörning
Tis: Uteritt
Ons: Hoppträning (är dock med på dressyrdelen och lättare hoppning, ingen press) 
Tors: Uteritt
Fre: Vila
Lör: Markarbete i pd 
Sön: Uteritt 
 
Känns som ett bra upplägg! :) 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0