Gårdagens pass

 
Glömde ju utvärdera passet igår, det gick väldigt bra, som ni säkert förstod! 
 
Efter att ha skrittat fram så värmde jag i galopp. Var väldigt nogrann med att inte göra förhållningar med handen, utan fokuserade mycket på att endast använda mig utav de andra hjälperna. Det gick bra! Jag struntade i vart han hade huvudet, så länge han tryckte på bra bakifrån så var jag nöjd! Tillslut kändes han väldigt avslappand och tillfredsställd, vilket var målet. Efter det körde jag lite framdelsvändningar i skritt, flyttade bogarna och såg till att han var mjuk i innersidan, något som vi haft lite problem med det senaste. 
 
Fokus låg som sagt på att inte använda handen som broms, ett bromsande tygeltag är alltid negativt, och jag vill ju att Lillen ska slappna av i nacken. Att erbjuda stöd är däremot en annan sak, men då är det inte jag som skall plocka upp honom i munnen, han skall söka sig efter bettet. Det gick väldigt bra, och Lillen kändes fin! 
 
Hade plockat fram följande: 
De röda sträcken motsvarar markbommar. Man kan rida ett antal olika linjer, banor osv med olika avstånd och riktiningar. Man kan verkligen hålla på ett bra tag och endast fantasin sätter stopp. Har inte skrivit ut exakta avstånd, eftersom det är så himla individuellt. Ett tips om man är osäker är att använda Hippsons Lathund för hoppträning (googla). Tänk då bara på att de avstånden är motsvarande lätt klass på hinderhöjden, och man kan behöva korta avstånden eftersom det bara är markbommar. 
 
Detta tyckte Lillen var superkul, och han drog på som fan. Först gick det jättebra, sedan åt helvete. Det var som sagt när han drog på och jag blev stum i handen, skönt att veta orsaken. Vad gjorde jag då? Jo, precis det jag jobbat med hela passet, att bromsa med andra delar av kroppen. Jag kom på mig själv med att vara väldigt fladdrig med mina skänklar, och beslöt mig för att hålla om bättre och komma ner i sadeln ännu mer. Något som visade sig vara en bra idé, han gick väldigt fint efter det. 
 
Ska jobba med detta mer under veckan som kommer, väldigt nyttigt, och roligt! :) 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0