Resultat 25/5-13 Astaire

 
Första tävlingen tillsammans startade vi idag, endast för att se hur han beter sig på tävlingsbanan och hur han är att handskas med på tävling helt enkelt. Startade alltså en klass, 1m. 
 
 
| Lokal | 100 cm | A:0/A:0 | 0+4 fel|
 
Framridningen var i ett rätt kvavt ridhus, och Lillen kändes lite off. Mamma hjälpte mig från marken och stöttade väldigt bra trots att jag då och då helst velat rida rakt över henne. ;) Efter att ha galopperat fram så körde jag lite lätt sidvärtes, tempoväxlingar och sedan lade jag mycket tid på galoppen och med att få honom att komma under sig ytterligare. Ökade minskade volten samt galoppen, och han blev bättre och bättre! 
 
Framhoppningen var i en overkligt smal paddock, haha. Kändes som att man landade i alla medryttare och det var allmänt kaos! Tog några språng på räcket, och några på oxer och så fick det räcka. 
 
Banan var rätt kul! Lite roliga linjer och man fick vara ganska snabbtänkt i många situationer, kul att det dyker upp tidigt i klasserna, då är man bättre förberedd när det blir högre! 1,2,3 bra, distansen mellan 2 och 3 var 24m, vilket är ca 6 galoppsprång. Blev ganska tajt för mig och Lillen, men det löste sig bra ändå. Snäv uppvändning på 4, böjd och kort linje till 5 (dök upp ganska snabbt), 6,7an var ett väldigt läskigt hinder enligt flertalet hästar, 8ab. Allt detta gick suveränt! Nolla i grunden! River 9an, skulle stämt av litegrann trots att jag såg avståndet tidigt. Han blev därför lite nonchalant (hallå, är ju bara 1m!) och river ganska rejält. ;) Resten av omhoppningen bra! Tar inga supersvängar, inte heller meningen. Snävar av kurvan mot kombinatinoen, det var det enda. :) 
 
Det som jag gillar med Astaire är att han inte bryr sig så mycket om han kommer tokigt, han löser det ändå. Kolla tex på 12ab! Han var lite tittig och jag fick som tur var en lång stund inne på banan innan jag startade, så hann visa hela ridbanan inklusive det oerhört läskiga hörn som alla hästar kikade på. Trots att han var lite småtittig så hoppade han allting. Kommer med rutinen det där tror jag, så vi kommer att åka ut och hoppa en del låga klasser i framtiden så att han får vänja sig utan att känna press på höjden. Något han ändå inte gör, men ändå :) 
 
*haha, kolla bakbenen på hinder 2! <3 
 
 

Kommentarer
Postat av: nathalie

Vart kommer schabrak + huvan ifrån? SVINSNYGGT!

2013-05-26 @ 11:54:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0