Dammat av dressyrsadeln

 
Hello! Idag var det dags att plocka fram dressyrsadeln som har hängt orörd i kanske ett halvår? 
 
Nu låter det ju som att jag inte ridit dressyr på ett halvår, men lugna! Har helt enkelt ridit dressyr i min hoppsadel för att den har legat bäst och gett bäst plats åt muskelbygge. Nu ligger dressyrsadeln bättre än i höstas, så det är den största anledningen till att den inte använts. Dressyr rider jag i olika mängd i stort sett varje dag. 
 
För mig är inte dressyr bara att trimma omkring i paddocken och göra diverse skolor och övergångar. Både jag och Pompe tycker det är väldigt oinspirerande, och han tappar väldigt mycket energi trots att man försöker underhålla honom. Därför rider jag mycket dressyr på grusvägarna, där han har naturlig framåtbjuning. Har gjort det hela vintern typ. Sedan jobbar jag mycket med markarbete, och har haft bommar lite som hjälp och mall i dressyrarbetet. Enkelt för mig att hålla Pompe sysselsatt, och jag tycker att det är en roligare träningsform. Bommar på marken sliter dessutom inte mer än vad det gör utan, och små hinder under 80cm är väldigt stärkande för leder och ligament. Planerar man att hoppa högt, krävs det ca 100 språng i veckan på låga hinder för att förbereda hästens ben på arbetet, så att den håller. (Källa: Ulf). Man får ta det med en nypa salt dock. 
 
Men shit, det märks att allt bomjobb har gjort nytta i vinter, satan vad fin han var idag! Sandvolten i vår paddock var mjuk och fin idag, så jobbade med lite samling i galopp på volten. Mycket stärkande att träna samling och ökning, även att göra många galoppfattningar. Låg iallafall på volten och samlade så mycket det gick, och återgick sedan till normal galopp, upprepade detta flera gånger, flera varv, och han var superfin! Kunde iallafall i högervarvet få till en samlad galopp utan att han tappade orken och föll in i en 4taktig galopp. I vänster tröttnade han efter några gånger, får jobba på det. Passade även på att variera ställningen, rakt, inåt och utåt. Jobbade även med öppnor och slutor, tappade lite energi annars okej. 
 
Avslutade med lite fram och bakdelsvändningar som han gör bättre och bättre. Nu står han hyfsat centrerat, men saknar dock lite mer tramp. Han vrider sig lite mycket ibland, vill ju ha lite högre frekvens i rörelsen. Bra pass! Höll kanske på i 30 min sammanlagt (minus fram och avskritt). 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0