Tanke bakom allt

 
Eftersom jag är planeraren #1 så tänkte jag dela med mig lite om hur jag tänker när det gäller tävlingsupplägg, och hur jag försöker matcha tävling, meeting och vila! 
 
Jag föredrar att dra igång med tävlingarna så tidigt som möjligt. Mamma brukar hålla med om det, så länge vägunderlaget är okej och vi inte åker allt för långt. Men första tävlingen ligger vanligtvis i slutet på februari eller i början på mars. Hade jag fått välja hade jag börjat ännu tidigare, hehe, men får ju massa med tid att bygga upp honom inför kommande säsong istället. 
 
Vanligtvis lägger vi en tävling varannan helg, eller så blir det som det kommer bli nu de första tävlingarna, i små etapper. Till exempel tre helger med endagars i rad, men då följer en eller två helgers vila från tävling. De tre första tävlingarna kan jag nog säga är helt spikade. Det är först LB&LA i Alingsås den 24/2, LB&LA i Kungsbacka veckan efter och sedan LA&LA+ i Grevagården den 10/3. Det är de första spikade tävlingarna! 
 
Som ni ser börjar jag inte på min högsta nivå, utan börjar med en Lb och La på regional nivå. Det finns utrymmer för lite ringrostighet i förklassen, och sedan lite tillskärpning i den andra. Därefter ännu en på samma nivå, bara för att än en gång kunna rätta till misstag och känna sig för. Avslutar den första etappen med en tävling på högre höjd, men fortfarande på regional nivå. Allt för att inte maxa hundra procent i början, utan ta det lite nice and slow. Bara för att jag kan starta 120, så gör jag inte det till att börja med. Om man startar på en höjd man inte är rutinerad på, eller som man kanske inte ens tränar på under hoppträningar, så finns risken att man rider bort sig, och redan de första tävlingarna tappar man det självförtroende man byggt upp under vintern. En sådan incident kan förstöra en hel säsong om det vill sig illa. Det är en balansgång det där, och jag tar hellre det säkra före det osäkra. 
 
Efter dessa tre tävlingarna får jag se hur det rullar på, ska iallafall antagligen till Lungby och starta under påsklovet, och därefter har han två veckor hemma i härryda där han kommer gå lite lugnare pass eftersom jag då är på praktik. Passar rätt bra i planeringen trots allt, att lägga in kortare (två veckor är att ta i lite) vilor under säsongen är bara bra för en tränad häst. De kan gott få gå och skrota i hagen 3-5 dagar och sedan komma ut på lite lugnare pass under en vecka. Fungerat bra för mig iallafall! De är även under dessa lugnare veckor som vi underhåller honom med lite biolight och ser till att han är fräsch och fin i kroppen. :) 
 
Tänkte ta upp ämnet igen om det är intressant lite senare när jag börjat fylla på med lite fler tävlingar! :D 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0