Lillen Oktober-November

 
Tänk vad lite bra grovfoder kan göra med en häst! Och lite mineraler, och lite havre, och lite ridning, och lite kärlek och lite sunt förnuft!
 
 
Och nej, det är ingen attackfodring med femtielva kilo kraftfoder och fri tillgång till hö som jag har kört här. Nä, Lillen rullar runt på 13kg hö om dagen. Ganska normalt, lite mer än vad Lillen egentligen behöver om jag förstått Emma rätt. Det är dock svårt att påverka mängden då han går tillsammans med 2 andra hästar. Så mängden hö ute är svår att påverka. Och jag vill inte ge honom för lite hö på kvällen heller, de står liksom ändå inne i 9 timmar. Så då kör jag med hönät dessutom. Höet ges 4 ggr om dagen. 4 kg morgon, 3 kg lunch, 2 middag och 4 kväll. Hade jag fått bestämma hade vi kört 3 på morgonen istället för 4. Men det är skönt nu när det är kallt på morgonen att de har att göra en stund.
 
Jag tycker det fungerar finfint! Han får även sammanlagt 1 krafftmått havre om dagen, mineraler på det samt b-vitamin. Så det känns som en bra foderstat även om jag inte räknat på det, men som sagt, han ser ju väldigt fin ut! Och lite extrahull inför vintern, det lär han behöva, för här ska det byggas! ;) 
 

Kommentarer
Postat av: Jessica

Det där med sunt förnuft ska man inte underskatta. Tillhör också dem som inte konstrar för mycket, mat i form av grovfoder och en skvätt krafft/havre - thats it. :) Det är förvånansvärt stor skillnad på bara en månad, imponerande!

2013-12-13 @ 20:33:11
URL: http://vinna.blogg.se
Postat av: Jessica igen

Eller menar jag överskatta? Haha, jaja, svenskan må vara som den är, men du förstår vad jag menar ;)

2013-12-13 @ 20:33:55
URL: http://vinna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0