Vilket underlag föredrar ni att tävla på?

 
Grus, fiber, gräs, flis, flis/grus etc? 
 
Smaken är som baken och för mig beror det helt på vilken häst jag sitter på. Som Sessan till exempel, då spelade det inte så stor roll vilket underlag vi tävlade på. För Pompay är fibersand det absolut bästa! Sand, och då menar jag lös/djup sand gör att han får jobba som f*n med sina bakknän = mindre bra för honom, mer jobb för mig. 
 
Personligen är jag ett stort fan av fibersand, så länge det är vårdat och preppat på rätt sätt. Det ska låta lite om underlaget. Rankad två på min lista över favorit underlag är gräs, där vet man oftast vad man får. Det är oftast enklare att räkna ut hur underlaget man ska rida på är när det är gräs eller fibersand. Står det endast sand eller grus, så kan det antingen vara fast och fint som i paddocken i Bollebygd, eller löst och dammigt som i Nääs. Fibersand är fibersand, och är för det mesta bra. Gräs är alltid bra, är det blött får man bara rida på lite extra, men du vet på ett ungefär vad du får. 
 
Mina favoritklubbar att tävla hos är (underlagsmässigt): 
 
Inomhus:
Grevagården
Billdal
 
Utomhus
Bollebygd (faktiskt!, vid rätt prepp är det suveränt!)
Herrljunga (det gräset är så fint!) 
Åby (fibersand) 
 
Kommer inte på fler favoriter, och då menar jag de som jag verkligen, verkligen gillar. Denna lista kommer defenetivt fyllas på/bytas ut allt eftersom. Kul att uppdatera om några månader... 
 
Gammal bild från Herrljunga! 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Petra

Men har inte Bollebygds paddock varit rätt så lös och tung innan? Har dom fixat den eller har vi helt olika referensramar på underlag?
Speciellt kortsidan bort från gården liksom.

Svar: Utan ordentlig prepp - Jo, men den är suverän om det regnat två-tre dagar innan, eller om den vattnats och sladdats ordentligt. :) Vet inte när du senast var där, men det är bytt en gång för 3 år sedan kanske? Och det är väl först nu det börjat lägga sig.
Fanny Kargede

2013-04-02 @ 23:36:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0