Svar på tal

Emma om Rätt skall vara rätt?:
Att piska hästen med spöet efter en vägran tycker jag inte är rätt i vilket fall. Finns ju antagligen en anledning till att hästen vägrar. Det ska den inte bestraffas för.

För mig är spöt en förlängd skänkel, man kan välja att se det som bestraffning men i slutändan är det i vilken situation och hur mycket man använder det. Jag säger inte att man skall piska hästen när den stannar för att göra den illa, men att använda spöt som en tillrättavisning är enligt mig inget fel. Vissa hästar stannar för att ryttaren sätter dem taskigt, kommer ur en knepig vinkel eller så är hästen helt enkelt dum och fjollig.Och när den är det sistnämnda så är det faktiskt inget konstigt med att använda spöt för att övertyga hästen.

Såhär tycker jag, har ni några synpunkter på detta?



Kommentarer
Postat av: mohammed

man äta häst inre rida

2012-03-31 @ 17:21:38
Postat av: Hanna

Jag måste nog säga att jag håller med. Slår aldrig, men "duttar" för att påminna om att han SKA över, om jag då känner att hästen tvekar. Sen beror ju det lite på vilken häst jag rider och så, självklart.

2012-04-01 @ 10:18:40
URL: http://haner.blogg.se/
Postat av: Alexandra Jeppsson

Jag håller med dig fullständigt! Speciellt när det bara gäller EN gång :)

2012-04-01 @ 20:20:51
URL: http://skeckryttaren.blogg.se/
Postat av: jonna

Det finns inte i hästens natur att vara fjollig, det är något vi har kommit på när vi inte kan komma på felet och anledningen till att hästen inte hopppar, därför tycker jag att det är fel att tillrättavisa med spöet. En brist på kunskap helt enkelt.

2012-04-04 @ 19:56:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0