Framhoppning

Något jag kunde tycka var svårt på tävling var framridning och framhoppning. Hur länge skall man rida fram? Hur ska man rida fram? Hur mycket skall man hoppa?

Okej, dessa frågor hade jag ständigt i huvudet när jag var yngre, nu mera är det mer strukturerat.

Urlastningen
Jag lastar alltid ut i god tid. Borstar, sätter på utrustningen korrekt och sedan leder mamma iväg Pompay medan jag gör iordning mig själv. Hon går alltså runt med honom i ca 10 minuter så att han hinner känna in omgivningen och vakna till samt röra på sig såklart! När jag är färdig hoppar jag upp.

Framridning utanför ridbanan - ca 15 minuter
Detta är något jag föredrar att börja med. Skritta iväg från tävlingsplatsen en stund, kanske hittar man något lite lugnare ställe där man kan påbörja sin framridning. På vissa ställen har det funnits skogsvägar eller grusvägar i anslutning till anläggningen. Då skrittar och travar jag gärna fram där. Finns möjligheten galopperar jag även där och får upp lite flås. Efter det skrittar jag till paddocken.

Framridning på ridbanan - ca 20 minuter
Här jobbar jag mycket med övergångar. Han skall stanna när jag ber honom, och vid lätt tryck skall han skjuta iväg. Att få honom mjuk i sidorna är också väldigt viktigt, det avgör hur med han är i svängarna på banan. Känns han seg jobbar jag väldigt mycket med övergångar, känns han bra hittar jag på lite annat. Lägger in minst två skrittpauser under dessa 20 minuter på ca 2min var. Sista pausen är precis innan jag går in på framhoppningen.

Framhoppning
Jag börjar med att trava en långsida eller två, sätter sedan igång i galopp. Lägger någon volt och rullar sedan över lilla några gånger. Är et framhoppning i båda varven byter jag även galopp över lilla. När han känns bra på det lilla skrittar jag någon minut. Beroende på klass sänker vi ner räcket, annars lägger jag bara upp tempot till tävlingstempo och hoppar räcket två gånger. En gång lägre och en gång på rätt höjd. Oxern sänker vi bara frambommen på en gång, och höjer sedan upp den igen. Det brukar bli max 6 språng sammanlagt på räcket och oxern.

Sista minutrarna innan start
När jag hoppat klart skrittar jag 4 minuter. Dels för att pusta lite, dels för att jag skall få ordning på mina tankar och gå igenom banan om och om igen. När ekipaget innan mig är "nästa ryttare" travar jag lite, och tar sedan ett språng på räcket. Jag ställer mig aldrig och väntar medan ryttaren innan hoppar, då somnar Pompay. Antingen ärjag kvar på framhoppningen, eller så är jag inne på banan samtidigt och travar eller galopperar runt.

Ibland blir det inte som man planerat, men det är såhär mina framhoppningar skall se ut.



Kommentarer
Postat av: Matilda

SV: Ja , det har du rätt i. Aja, det blir nog bra! :)

2012-03-02 @ 22:07:14
URL: http://ponnieryttaren.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0