Rida lätt i galopp?

Okej, jag har funderat lite över en sak. En del ryttare, framförallt hoppryttare rider lätt i galoppen mellan hindrena. Då menar jag inte den lätta sitsen, utan den typ av lättridning man gör i trav till exempel.

Varför gör man det? Om man frågar "experterna", så säger de att det är för att hitta takt och tempo. Frågar du mig, handlar det nog mer om styrka, att man inte orkar stå i en lätt sits helt enkelt. De flesta rider lätt under längre transportsträckor, för att avlasta. Egentligen är det mest effektiva att helt enkelt att lätta helt ur sadeln, hålla om och avlasta hästen på det viset.

Jag vet att jag under en tid red mycket lätt mellan hinder. Grunden var att jag inte ville sitta ner hela tiden, men inte hade styrkan att stå upp heller. Detta är ca 2 år sedan, och efter att ha insett hur dumt det ser ut (jag tycker det ser förjävligt ut) så har jag tränat upp min styrka och kan nu lätt stå en hel bana i lätt sits, om jag vill. Givetvis kan den förbättras, men jag har kommit en bra bit på vägen!

Och om du nu rider lätt för att hitta takt och tempo, så har jag inte så mycket att säga till om. Vissa har svårare för vissa saker, som andra har det plättlätt för. Att hitta metoder som fungerar för hästen och ryttaren är ju ett rejält kliv i rätt riktning. Och ibland (läs oftast) är det bäst att satsa på inverkan och skita i utseende. För det finns nästan inget värre än att se en helt passiv ryttare som inte gör något för att inverka på hästen, hellre någon som är lite på men som kanske inte rider lite snyggt. I slutändan handlar det om en bra runda och go känsla, och sålänge det inte är stilhoppning är heller inte stilen prio ett.

Dessutom lär man sig inverka snyggt med tiden, det är sällan någon som kan det helt från början....

Brukar ni rida lätt i galoppen? Och isåfall, av vilken anledning? :)


Här har ni ett bra exempel på när jag gör det. Okej, antagligen inte för att hitta takten, för isåfall har jag världens sämst taktkänsla! Haha ;) Minns att jag tycket 1m var högt, och se i vilket gött undertempo vi går i. Galet vad vi har utvecklats!

Kommentarer
Postat av: Angelika

Jag står för det mesta upp. Men använder lättridningen för att hitta takten. Brukar rida lätt första galoppsprången inne på banan, och så när jag rider nya hästar rider jag mycket lätt första träningen :)

2012-06-12 @ 17:45:57
Postat av: Amanda Sjönnerhem

Jag red oftast lätt på Goffy då hittade jag direkt rätt takt och det var en metod som verkligen funkade på oss! Men nu på Patsie ska jag ju sitta HELT still vilket är väldigt svårt på "lättridningen" har blivit en vana... Därför har jag svårt att hitta det där "perfekta" tempot på henne :/ Men på Alpha är det samma som på Goffy, asbra helt enkelt ! :)

2012-06-12 @ 18:31:56
Postat av: Hanna

Jag rider ofta lätt i galoppen men det är ju inte för att jag inte orkar stå i lätt sits, haha, någon minut inne på banan fixar vem som helst! ;) Det är snarare för att hitta och behålla takten, speciellt då min ponny gärna springer iväg på längre distanser, men rider jag en ponny åt det segare hållet som Pompay verkar vara så står jag nog upp mer i lätt sits ;)

2012-06-12 @ 18:55:14
Postat av: Emmy

På beauty gör jg det aldrig! Sonette kan jag göra det ibland när det är lite längre sträckor och jag måste få igång henne , har testa att stå och sitta helt meningar inte på henne eftersom hon är sto och du får INTE driva henne innan hinder , då vägra hon utan har kommit på att på henne passa det

Väldigt bra att rida lätt för nu har hon lärt sig det så fort jag rider lätt så vet hon vad jag vill, sedan sätter jag mig alltid lite , inte helt ner i sadeln men lite innan ett språng för att få den sista checken! :)

2012-06-12 @ 23:21:47
URL: http://emmyhenrikssons.blogg.se/
Postat av: Bella :D

jag sitter alltid ner men om jag tappar bort takten rider jag lätt några steg men sen sätter jag mig ner igen när jag hittat takten :)

2012-06-13 @ 08:17:07
URL: http://iisabellaslunga.blogg.se/
Postat av: Linda

Man rider lätt i galoppen för att sätta tryck i den!

2012-06-24 @ 15:47:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0