Fina hästar!

Idag fick allihopa gå i paddocken, första gången på länge. La fokus på formen - lång, låg och avslappnad.


Pompay var först ut, han var lite ofokuserad och sprang och skrek på alla andra hästar, efter en liten stund lugnade han ner sig och i mitten av passet var han superfin. Kunde lägga honom ganska lågt utan att han tappade energi i steget, kanonfin verkligen! La in lite travbommar på böjt spår, inga konstigheter. Varierade med att rida längst ut så att han fick sträcka ut stegen, och längst in så att han fick korta upp sig. Avslutade med en lite lydnadsövningar mellan två cavaletthinder. Halt innan första hindret, 1 galoppsprång och hoppa, halt i mellan och sedan samma sak över det andra. La även in volter i mellan samt reglerade galoppsprången och red ibland på 4 och ibland på 5.

Sessan fick göra samma sak, fast lite enklare. Red för första gången med graman på henne idag faktiskt. Är vanligtvis emot inspänningar utav alla dess typer i ridning, men faktum är att vi har kommit in i en ond cirkel där hon vägrar att slappna av och samarbeta. Hennes underhals byggs bara på och försvårar bara ännu mer, så av den anledningen gav jag den ett försök idag. Hon accepterade gramanen och kom ner bra i skritten och traven, fick en fin böjning i nacken, lite lagom låg, och mycket power i gången. Hon har en tendens att vilja springa snabbt när hon mjuknat i nacken och just nu låter jag henne göra det - tillslut tröttnar hon och jag kan jobba på som vanligt. Gjorde som sagt typ samma sak, höjde dock upp ett av räckena lite så att hon fick lite fina luftiga språng innan vi avslutade. Hade även mer kontroll i hoppningen med gramanen, så det var skönt att kunna hoppa utan att rida på Pelham...

Sedan red jag "V", en storhäst som jag eventuellt ska, hm, säger inte så mycket ännu... H*n skötte sig superfint och jag har börjat hitta lite knappar faktiskt. Ovant att rida storhäst, behövs så mycket mer ben och rumpridning, haha, men det är väl en träningssak. Gjorde samma övningar med V och höjde även där upp räcket det sista, inga konstigheter alls, helt okomplicerad häst. Så kul att rida storhäst dessutom! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0