Nosgrimmor

 
På Pompe har jag ridit på de flesta nosgrimmor, eller ja, de vanligaste åtminstone. Tänkte dra en utvärdering, tycker att det där med nosgrimmor och bett är intressant och jag önskar att jag kunde mer än vad jag kan.
 
Aachennosgrimma
Den första nosgrimman jag red med på Pompay var aachen. Antagligen den vanligaste nosgrimman. Pompay har alltid funkat okej på denna, men han har haft tendensen till att vara lite tjaffsig och liksom "bröta" i munnen. Antagligen på grund utav att nosgrimman legat emot hans tandkött när han hade ont. Så detta är väl inte min favorit, och jag rider nästan aldrig med den förutom på Sessan, där den funkar jättebra! 
 
 
Engelsk nosgrimma
När han tjaffsade med Aachen så handlade det inte om att bygga på ´med mer utrustning, utan jag var övertygad om att det bästa var att plocka bort lite. (Som det är i 99% av alla fall). Så jag började med att plocka bort snoken, och spänna den engelska nosgrimman mycket lösare än vanligt. Visst, när han tyckte att det var jobbigt så öppnade han käften och höll på, men det kändes inte som samma typ av tjaffs som det var med aachen. Hellre detta än att han gör det utav smärta. 
 
 
Pullarnosgrimma 
Denna nosgrimman hade jag i hoppningen i början. Hans ägare hade haft det innan så jag fortsatte i samma spår. Då kunde jag inte jättemycket om nosgrimmor och dess funktioner men nu vet jag ju bättre. Han gick aldrig riktigt bra på pullar, öppnade munnen väldigt mycket i svängarna och var aldrig med mig. Detta berodde såklart dels på friheten i munnen samt att nosgrimman låg emot hans tandkött när han hade ont så effekten blev ju värre än vad det var med Aachen. Red på detta i ca ett år innan jag bytte, och visst, det gick ju och efter att vi upptäckt det där med munnen, men han var ändå aldrig helt klockren. Dock är detta den nosgrimma han var överlägset snyggast i. :)
 
 
Remontnosgrimma 
Ulf gav mig tipset att pröva remont när han såg att pullar inte var något bra på Pompay. Så ja, jag testade det och han har inte gått så bra på någon annan nosgrimma. Remonten håller ju igen munnen, utan att ligga och trycka på hans mer ömma delar i munnen och utan att egentligen vara skadlig. Jag varierar hur hårt jag spänner nosgrimman, vid hoppning och dressyr lite hårdare och vid "oseriös" ridning lösare. Helt enkelt för att Pompe går och gapar när han inte är överrens med mig, och det är inte alltid han vill samarbeta. Sedan är detta den bästa nosgrimman enligt mig, inte den snyggaste, men mest funktionella. De hästar jag ridit har jag alltid prövat remont på, och alla har hittils trivits bra med det. :) 
 
Foto (denna bild): Matilda Sjöberg
 
Utan nosgrimma
Denna rubriken är ju lite udda med tanke på att detta inlägget handla om nosgrimmor. Men faktum är att 1-2 gånger i veckan rider jag helt utan nosgrimma. Oftast vid lugna uteritter där jag inte är beroende utav hjälpmedel för att få stopp. ;) Tycker det är mins lika viktigt att ibland plocka bort nosgrimman och bara köra helt clean. För att undvika statiskt tryck och för att det antagligen är väldigt skönt för hästarna att slippa dem. 
 
Vilka nosgrimmor rider ni på, och varför?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0