Hampus!

 
Åkte bort och red Hampus förut! Red lite dressyr i hagen och han var så j*vla fin! 
 
Det brukar ta en stund innan han mjuknar i mun och nacke och verkligen slappnar av. Till störst del för att han inte är van att jobba igenom kroppen ordentligt och komma ner i en bra form. Idag var han mjuk direkt när jag kortade tyglarna, och streta inte emot eller slog sig upp någon gång. 
 
Travade runt på lite åttvolter och serpentiner. Gjorde lite tempoväxlingar och övergångar, det vanliga som jag brukar göra innan han lossar. Men eftersom han var så fin från början idag så visste jag inte riktigt vad jag skulle hitta på, händer aldrig i vanliga fall! Jag gjorde lite skänkelvikningar och flyttade runt och hade mig en stund. Avslutade med lite galopp på volten och ökade och minskade voltens storlek. Han var jätteduktig!
 
Så kul att han känns så himla fin! Har verkligen lagt ner mycket jobb för att han ska bli känsligare i munnen och inte bita sig fast så som han gjorde tidigare, och han har blivit mycket bättre. Om man som ryttare gör tydliga förhållningar och sedan lättar direkt när han gör rätt, så blir han riktigt lyhörd. Att hela tiden ha en hård hand på honom förstör mer än vad det gynnar, för då blir han bara irriterad och stretar emot ännu mer. Så en mjuk hand är A och O på denna hästen, på alla hästar egentligen också såklart! :) 
 
Här är två opublicerade bilder som jag fått från Issa. De är från senaste hoppträningen! :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0