Ridutrustning i vardagen?

Något jag ser oftare och oftare är människor som använder ridkläder i vardagen. Då menar jag inte ridbyxor, men jackor, mössor etc. Själv tycker jag inte att det är snyggt på något vis att gå runt på stan eller till skolan i exempelvis Kingsland jacka.

På horseshow eller i samband med andra hästevenemang kan jag tycka att det är okej, men endast då.

Likadant med tjejer/killar som åker i ridkläder i bussarna eller på tågen, tycker det är riktigt äckligt. När man åker kollektivt så får man faktiskt tänka på de personer i ens omgivning. Det finns allergiker och det finns sådana som tycker det är äckligt med hästlukt. Sedan vill jag inte springa runt i ridkläder på platser där jag kan träffa personer som jag inte umgås med nära eller i hästkretsen, det är bara så jag är.

Vad tycker ni om detta?




Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag tycker faktiskt man kan åka buss med ridkläder, visst att man ska tänka på andra men man kan sätta sig lite diskret. Om man tex ska till stallet mm. Men jag kan hålla med dig, det känns som alla tycker man stinker och alla kollar på en som om man vore handikappad eller att det står i pannan "KOLLA PÅ MIG!!!"..

2012-02-11 @ 13:04:45
URL: http://ponnieryttaren.bloggplatsen.se
Postat av: Alina Frölund

håller med! :)

2012-02-11 @ 13:20:50
URL: http://alinafrolund.blogg.se/
Postat av: Danielle Narberg

Jag tycker det är ok att åka buss/tåg med ridkläder, jag har ridning 3 dagar i veckan i skolan och släpar redan på massor av utrustning, därför åker jag alltid i ridkläderna, har aldrig varit med om att någon bryr sig heller för den delen :)

2012-02-11 @ 13:45:34
URL: http://daniellenarberg.blogspot.com
Postat av: Lisa

Håller med om att man inte behöver gå om kring på stan och offentligt men att åka buss till stallet gör jag varje vecka då mina föräldrar kanske inte hinner eller kan skjutsa så det har jag inget emot!

2012-02-11 @ 14:28:29
Postat av: Cicci

Tycker det är lite överdrivet att man ska behöva tänka på om man har stallkläder eller inte när jag åker kommunalt. Jag är stolt över att jag rider och går inte runt och ser ful ut precis, folk får ta mig som jag är det är min åsikt men håller med om att det inte är snyggt med folk som går med stallkläder i typ skolan

2012-02-11 @ 17:31:27
Postat av: Sandra

Tycker faktiskt att man bör åka så lite som möjligt med ridkläder, även om man tycker det är snyggt så är det ju inte schysst. För som du säger finns det gott om allergiker, vissa känsligare än andra.



Tyvärr åker väl även jag runt med ridkläder ibland då jag inte har något val, men då väljer jag platser där det inte sitter mycket folk, men oftast byter jag om till vardagskläder i stallet.

2012-02-11 @ 22:06:25
URL: http://goldponnyn.blogg.se/
Postat av: Julia

Att åka buss med ridkläder tycker inte jag är något konstigt.

2012-02-12 @ 10:24:08
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Tilde Åhlin - SRG Varberg!

jag tycker inte heller att det är fel att åka buss med ridkläder. Send et där med att "vissa tycker häst lukt är äckligt", Svett luktar inte så gott det heller?

2012-02-12 @ 13:08:45
URL: http://tildeahlin.blogg.se/
Postat av: Karro

Jag håller faktiskt inte med dig. För min del är det bara fåfänga det handlar om ifall jag inte vill vara i ridkläder någonstans. Visst, det finns allergiker, men det finns det överallt, folk som är allergiska mot det mesta. Tvättar hund och kattägare sina kläder varenda gång de gosat med sina djur? Nej, inte direkt. Dessutom kan en allergiker lika gärna reagera på hästgrejerna du har i din väska med dig ifall personen är såpass känslig. Jag väljer alltid att sätta mig långt bak i bussen om jag har ridkläder eftersom det är där man får sitta om man har pälsdjur med sig.



Tycker det är bra mycket värre när det kliver på en hel hord med fjortisar som hällt en halv flaska parfym var över sig, DÄR kan man snacka andnöds-risk även för folk som inte har allergier eller astma!!

2012-02-20 @ 21:03:19
URL: http://karrol.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0