Bästa timmen i veckan

Eller ja, en bland de bästa! Hoppträningen gick bra, fick med mig lite hemläxa vilket jag gillar att få, mycket enklare att planera ridpassen då ;)

Älskar hoppträningarna, det är glada och duktiga medryttare, Ulf är alltid go och glad och Pompay går som en klocka VARJE gång (nästan). Det bästa är att jag alltid är så nöjd efter träningarna, antingen för att det gått bra eller för att jag fått lära mig så mycket, oftast båda!

Idag handlade det mycket om korta&länga samt avstånd. Vi red på 3 olika linjer.


Vi började med kombinationen. Vanligtvis är det 3 galoppsprång (14m) och två galoppsprång (10,5m) men vi skulle lägga in ett extra, alltså 4 och 3 språng. Från början var det inte så högt, då var det inte svårt. Men så fort vi höjde blev det såklart svårare. Pompay var kanonduktig! Vi kom på linjen på olika håll.

Vi red även på en böjd linje med normalt 6 galoppsprång. Där skulle vi rida på 7. Den raka linjen var på normalt 5 galoppsprång, och där skulle vi rida på 6.

Jag kände inte att jag hade svårt att fixa avstånden på någon linje, men där de flesta fick problem var på de långa linjerna. På kombin ser man nästan direkt när man landat vad man skall rida på, men på de längre avstånden är det känsla som avgör. En gång blev det knas för mig, då räknade jag inte sprången, så trodde att jag låg för kort och så blev det för långt istället;)


Efter att ha ridit alla linjer så hoppade vi en minibana. Först det röda räcket till oxern på 5 galoppsprång, efter det kombin på 3 och 4 språng, och till sist det böjda spåret från räcke till oxer på 6 galoppsprång. Alltså normal, kort, normal. För mig blev det dock lite extra fram eftersom avstånden var storhästavstånd, men det löste vi ändå ;)

Vi avslutade passet genom att höja upp kombin till kanske 110cm, och sedan rida på de normala avstånden. (3 oh 2). Jag fick träna på att Pompay skulle håla gasen nere genom hela svängen, lite svårt eftersom jag är sämst på att stötta med min inner i vänstervarv.

Ulf mena på att för att kunna hoppa MSV måste man kunna ligga på en 10 metersvolt i tävlingstempo, även att det är innerskänkeln som är väldigt avgörande i alla fall. Med detta sagt visste jag exakt vad jag skulle träna på! ;) Skall försöka att rida på lite mer i dressyren när jag tränar galoppen, och så småningom kunna ligga på den där 10m volten.


Cred om ni orkade med hela texten, kände att den blev lite lång :(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0