Skitväder!

 
Ska det redan börja töa? Hoppas jag verkligen inte! Har ju lagt upp värsta träninsplaneringen för Pompay, och den är grym, så länge det är SNÖ ute. Har byggt upp nästan all träning kring det... Aja... 
 
Som sagt har ju Pompe lite chillerill vecka just nu, eller ja, en återstår. Förra veckan föll det sig naturligt med tanke på min influensa, och mamma red lite lagom sådär. I helgen har jag longerat honom (han var såååå duktig!), vilket han verkade tycka var roligt. I och med att jag är frisk, och han ska gå lugnt en vecka till, så ska jag rida Vannie och Hampus. Kan ju inte bli ledig på torsdag och inte ha någon häst att rida? Pompay ska longeras och skrittas. 
 
Pierre ska köra en check på honom innan jag drar igång med fysträningen inför 2013, han ska vara i topptrim! Däremot är det ingen idé att hårdköra om han inte är fräsch i kroppen. Han har superfint hull, så där oroar jag mig inte. Är lite orolig över hans rygg/länd/kors däremot. Jag har underhållt det med liniment och massage tre dagar efter hoppträning/tävling och under meeting, inte för att det är en skada, men för att förebygga då hoppningen sliter på ryggen. Men som Pierre sade, man kan underhålla det under en lång tid, men inte hur lång tid som helst. Så en ny biolight behandlingen står eventuellt på schemat innan jag börjar träna igen.
 
Jag tycker att alla tävlingshästar bör kollas regelbundet, för även om det sett bra ut innan, så räcker det med en liten hälta i hagen etc (som vi inte ens märker av) som i ett senare skede kan ge ryggsmärta eller liknande problem (Felbelastning). Och det är vanligare än vad man tror. Hellre att upptäcka det i ett tidigt stadie, så att behandlingen inte blir lika lång och intensiv. En sådan liten grej var ju nära på att förstöra halva mitt tävlingsår med Pompay i våras, han blev som tur var bara borta två månader (april-maj). För mig är det däremot två månader för mycket, därför chansar jag inte längre på att det kanske är bra. 
 
Så, det var väl dagens luddiga lektion om det, haha! Nu ska jag fira lite tredje advent med min fina syster och mamma, lite julmat blir det nog. Gött :D 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0