Fångnacke

 
Fick frågan att skriva om hur man kan se om hästen har en fångnacke etc. Jag själv har varit med om fång ett antal gången, det var det som slutligen tog kål på min fina cponny Idefix för ett år sedan. Dock minns jag inte jättemycket men kan dela med mig lite utav vad jag vet, och vad som står på lite olika ställen på internet.
 
Fångnacke är något som man ofta kan upptäcka hos väldigt tjocka ponnyer/hästar som har eller är överviktiga. Även kallat späcknacke. Vissa jämför det även med hingstnacken, något som dock inte beror på samma sak. Hingstnacke = muskler, fång/späcknacke = fett.
 
Iallafall! Fångnacken är egentligen inget tecken på att ponnyn har fång, men det är heller inte bra att den har en fet nacke. En späcknacke (eller fetma på andra specifika ställen) beror snarare på att hästen till viss mån kan ha en rubbning av ämnesomsättningen eller att cellerna har utvecklat en okänslighet mot insulin. Sedan kan man i vissa fall koppla dessa IR hästar till fång, men det är fortfarande något man inte har bevisat. Att "bota" en IR häst tar lång tid och kräver en helt ny typ av foderstat. Det tar lång tid innan man ser en förändring.
 
Inget som har med späcknackar att göra är positvt, man ska i största mån undvika alla typer av fetma och övervikt då det aldrig leder till något bra. Sedan om det är fång eller något annat är ju inte det viktiga... Slänger in en bild på en ponny med sk. "fångnacke".
 
Såhär ser alltså en fångnacke ut, ganska extrem sådan. :) Bildkälla
 
 

Kommentarer
Postat av: Catharina - LMC eventing

Det visste jag faktiskt inte! Min b-ponny fick fång och fick avlivas och hon hade faktiskt lite av en sån nacke, men den var mer bred på sidan än hög eller vad man ska säga ;) det var bara det att hon fick inte fång av att hon var överviktig eller något sånt, utan av kortison hon fick mot en skada. Men ändå bra att veta! :)

2012-08-25 @ 18:06:58
URL: http://lmceventing.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0