En tävlingsdag 2

 
Okej okej, här kör vi del 2!
 
När vi väl anlänt till platsen så gillar jag att ha gott om tid på mig. Öppnar upp sidodörren åt Pompay och låter honom stå och kika lite. Kollar om han är törstig och ser till att han kan stå och pilla med lite hö om han vill. Efter det brukar mamma gå och anmäla och så går jag bort till banan. Om klassen innan inte är slut så går jag på toa, kollar framhoppningen och framridning eller kollar in serveringen lite. Brukar även sätta mig jämte lite kåmpisar och kolla starterna.
 
Jag går alltid banan innan jag sitter upp på Pompay, skulle det krisa någon gång så får man köra en nödlösning, men oftast funkar det bra att gå banan först och sedan fixa Pompe. Gillar att ta en sak i taget och inte virra runt som en höna mellan hästen, banan och till hästen igen. Går helst banan själv, fokuserar bättre då. Sedan kan jag gå med kompisar med, men försöker hålla mig lite själv. Känns banan bra så går jag den bara en gång, möjligtvis om jag går omhoppningen två gånger. Ställer mig alltid efter varje fas och pekar banan och även en eller två gånger innan jag lämnar den.
 
Brukar vilja ha ca 20 ekipage att värma, så vi lastar ut när det är 25 ekipage kvar. Då kan jag i lugn och ro borsta av honom, sadla och skritta fram. Skrittar gärna nära banan så att man hinner se några ekipage! Rider fram i alla gångarer innan jag kommer in på framhoppningen, men det är inna på framhoppningen som jag väcker honom ordentligt. Ser till att han lyssnar framåt och tillbaka ganska så ordentligt. Funkar det så slutar jag och berömmer. Hoppar fram på lilla några gånger och byter galopp över det. Är nogrann med att rida rakt fram efter och inte svänga undan så tidigt som många gör. Hoppar ca 3 språng på vardera hinder. En gång lågt på räcket, sedan en eller två gånger på rätt höjd. Likadant med oxern. Tar räcket en gång innan jag lämnar framhoppningen så att han är fräsch.
 
Inne på banan håller jag honom aktiverad. Övergångar, övergångar och övergångar! Visar lite hinder och försöker röra mig över hela banan. När startsignalen går så ser jag till att han går fram i galoppen, samlar sedan ihop och styr mot första hindret. Vill inte ha allt för lång distans mot ettan, men heller inte kort. Viktigast är att han är rak och att man får en så bra start som möjligt.
 
Jaja ignorera sadeln, haha!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0