Spöt förbjuds?

Mamma och flera andra "tävlings mammor" fick i veckan ett mail utav en tävlingsdomare. Mailet handlade till störst del om att det blir hårdare regler ang. spöt och att fler domare kommer vara noggrannare och mer "på" när det gäller överdrivet användande av spö. Mailet var endast i varnande syfte så att vi inte åker dit för "onödiga" saker.

Det som jag reagerade VÄLDIGT starkt på, var inte bara det att två hoppryttare på en stor tävling nyligen stängts av för överdrivet användande av spö, utan just det att de längre inte är tillåtet att använda spö som ett drivande hjälpmedel? Jag vet inte om det är "nytt", men jag har aldrig hört talas om att man inte får använda spöt i det syftet, för det är ju just det som jag gör.

På tävling får man alltså inte bestraffa hästen med spö, eller använda det för att få hästen att gå snabbare/få snabbare reaktionsförmåga. Bestraffning håller jag med om att det inte skall vara tillåtet, men att inte få använda det i drivande syfte är faktiskt rätt puckat. Okej att spö många gånger missbrukas även i avsikt att hästen skall gå fortare, men det drar även med en hel del ryttare över kanten.

Jag kan ta mig själv som ett exempel. Jag rider på en hingst, och ni som rider hingstar VET att ibland finns det inget som heter reaktion. Tänk er själva att försöka prata med någon som har tankarna någon heeeeelt annan stans. Inte så lätt va? Att hoppa en tävlingsbana på 110cm med en ponny som inte är "där" är heller inte sådär plättlätt. Därför är spöt en skitbra grej, att väcka Pompay ur hans hingstlathet är inte alltid det enklaste, och att då lägga till spöt bakom skänkeln en gång rejält fungerar i stort sett alltid. Det resulterat också i att jag inte behöver använda det igen, och att jag kan hoppa banan utan att det blir farligt - vilket det faktiskt kan bli om inte hästen är vaken och uppmärksam på sin uppgift.


Det hade även pratats om att förbjuda spö, precis som de har gjort i galoppsporten.

*För säkerhetskull kollade jag TR där jag inte fann några som helst uppgifter om att man inte får använda spö som ett drivande hjälpmedel. Men man vet ju aldrig...



Hur ställer ni er till detta? Bra/dåligt? Motivera gärna :)





Kommentarer
Postat av: Alexandra

Vill du få massa fler besökare?

Anmäl dig då till "veckans blogg"! :D

2012-04-22 @ 14:00:18
URL: http://typaleix.blogg.se/
Postat av: Felicia

På ett sätt tycker jag att den här regeln fungerar då det är allt för många som just använder spöet som en bestraffning,då tycker jag att den ryttaren ska få förbjud till "spöet",men sen förstår jag då inte varför man ska ha spö om man inte får använda den till drivning eller liknande!?

Men sen kan även vissa hästar reagera på att man har bara har ett spö i handen och skärper sig direkt, men det är såklart olika från individer! En helt okey regel om dom bedömmer den på rätt sätt, själv så rider jag nästan aldrig med spö så för min del är det inte nödvändigt, men för dom som faktiskt behöver spöet som ett hjälpmedel suger den här regeln rent ut sagt!:)

2012-04-22 @ 14:29:21
URL: http://lissegotze.blogg.se/
Postat av: Matilda Westervaldt

Jag kan hålla med dig att spöt används helt fel ibland, men t ex jag MÅSTE ha spöt. Annars kommer Pytzan sakta av för att det går så långsamt. Men fine, domaren ska vara uppmärksam på hur man använder spöt osv. Men att få en tillsägelse får en som ryttare nog att tänka om. Jag tycker verkligen inte dom ska förbjuda spöt! Det är som en förlångd arm och om man använder söpt rätt ska man ha det :)

2012-04-22 @ 14:33:50
URL: http://proffsponnyn.blogg.se/
Postat av: Anonym

tycker de är bra, man ska klara det utan spö och diverse annat.

2012-04-22 @ 16:02:37
Postat av: Emelie

Visst, det är ett antal som använder spöt fel, men då kan man ju få en tillsägelse av domaren. Jag tycker att man ska få ha spöt om man använder det rätt! Jag behöver spöt för att få Plex att bli lite mer koncenterad på vad han gör även fast han går framåt av sig själv. Jag lägger till det en gång och sedan behöver jag det inte mer så jag tycker abolut inte att de ska förbjuda det! :)

2012-04-22 @ 16:15:58
URL: http://paraadise.blogg.se/
Postat av: Klara

nehe... när ska man få använda spöt då? bara ha det i handen?

2012-04-22 @ 16:32:12
URL: http://klaru.blogg.se/
Postat av: Klara

rätt puckat att inte få använda det i drivande syfte :O

2012-04-22 @ 16:32:32
URL: http://klaru.blogg.se/
Postat av: sanna

På hästtävlingarna ses spöet sällan användas såsom det görs på ponnytävlingar t e x. Där kan man se att ryttare solar Sina hästar innan de går in på banan för att "ladda upp" dem. Sedan ger dem även hästen ett rapp på bogen under varje hinder bara "för säkerhets skull". Detta visar på oerhört stor okunskap bland ponnyryttare framförallt. Regeln kan båda gott, och ge förståelse för varför den egentligen finns. Tråkigt för de ryttare som endast använder spöet i förebyggande syfte, men vad som egentligen är förebyggande tror Jag kräver en egen diskussion.

2012-04-22 @ 17:06:04
Postat av: Annie - ponnyteamets.blogg.se

Jag tycker som du, bestraffning, NEJ, inget spö.

Men vad ska man använda det till om man inte har det för att få dom uppmärksamma/gå snabbare?

Ingen aning..

2012-04-22 @ 19:26:53
URL: http://ponnyteamets.blogg.se/
Postat av: Gabriella

Min "ponnyvalack" är också sån att man måste väcka han ibland med spöt rejält (inte överdrivet då) bakom skänkeln, sen behövs det inte mer. Jag och många andra kommer nog få problem på banan om spö blir förbjudet..

2012-04-22 @ 21:01:53
URL: http://ponnyteamets.blogg.se/
Postat av: Angelika

Kan tycka att det är lite överdrivet. Håller helt med om att förbudet att använda spöet som bestraffning, men att inte få använda det som drivande hjälpmedel? Det är väl ungefär det som spöet är till för? För min del så bryr jag mig inte om om spöet förbjuds eller ej, behöver inte använda det. Men om de ska förbjuda det kan de iaf göra det på riktigt, och inte ta bort funktion efter funktion.

2012-04-23 @ 11:45:05
Postat av: Anonym

Regeln är bra. Man ska kunna rida utan spö. Och eftersom spöet backar upp skänkeln, kan jag tänka mig att det blir mycket sparka-slå ridning på många tävlingar. Okunskap, såklart.

2012-04-23 @ 21:37:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0