Hm?

"Det finns inte i hästens natur att vara fjollig, det är något vi har kommit på när vi inte kan komma på felet och anledningen till att hästen inte hopppar, därför tycker jag att det är fel att tillrättavisa med spöet. En brist på kunskap helt enkelt."

Hm, nu är du väl lite ute och cyklar? Hästar har ett flyktbeteénde som gör att de flyr när de är rädda eller osäkra för något. Om hästen blir rädd för exempelvis en vattenmatta under ett hinder, så stannar den antagligen hellre än att hoppa över den. Klart det finns hästar som är fjolliga och tittiga!

Nu skall jag dra ett exempel, och jag menar inte att dra alla araber över en kant när jag säger att de kan vara lite fega och tittiga i sin natur. (Finns säkert modiga araber). Jämför jag en arab med Pompay, en welshcob som bara "dundrar på", så har vi ett tydligt exempel på att det faktiskt kan ligga i hästars natur att var extra uppmärksamma på saker som gör hästarna i fråga utav någon anledning osäkra. Om det har med hindermaterial eller ryttarmiss att göra kan man ju bara analysera själv.

Att använda spöt på rätt sätt, som ett hjälpmedel anser jag inte vara en brist på kunskap, snarare en tillgång.


Kommentarer
Postat av: Marica

Jag har en arab, eller han är arab/halvblod. Och jag håller helt med dig. Det finns modiga hästar inom varje ras, alltså araber, shettisar osv sedan finns det "fjolliga" hästar i varje ras, alltså en welsh cob kan också vara fjollig och en shettis också, det beror ju helt på, alla är olika från individ till individ :)



/Marica

2012-04-05 @ 13:35:41
URL: http://lindbergmarica.blogg.se/
Postat av: e

Antingen missar du min poäng eller så vill du inte fatta rätt. Självklart finns det hästar som är mer osäkra eller säkra än andra. De är ju individer. Inga oklarheter där. Det var förövrigt inte min poäng heller..

Utan, hur man kan jämföra osäker/tittig med fjollig. En häst förtjänar inte sådan negativ förstärkning av spöet för att den är osäker eller kanske missuppfattar. Jag tycker isåfall problemet ska bekämpas med positiv förstärkning och inte negativ, vilket spöet i detta fallet blir.



Sedan tycker jag att det är en annan sak att lägga spöet på Bohemia vid hoppet för att väcka den över, men att slå för att bestraffa för att den inte hoppar är inte rätt



2012-04-07 @ 23:04:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0